ANTWERPEN – De stad Antwerpen is de eerste lokale overheid die haar ondernemers mogelijk maakt om stedelijke vergunningen, premies, producten en diensten ook aan te vragen via het Vlaams e-loket voor ondernemers. Zo vinden ze op één digitale locatie alles wat ze nodig hebben van verschillende overheden. Het aanbod wordt steeds verder uitgebreid.
Op het Vlaams e-loket voor ondernemers, een initiatief van Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), kunnen ondernemers dossiers aanvragen en opvolgen van verschillende Vlaamse overheidsdiensten zoals de kmo-portefeuille, groei- en logiessubsidies, coronamaatregelen … Verder kunnen ze bekijken welke steun ze al gekregen hebben via deze overheidsdiensten. Het e-loket wordt nog uitgebreid met producten en diensten van andere agentschappen en van lokale besturen.
De stad Antwerpen is de eerste lokale overheid die in het Vlaamse project stapt. Het grootste deel van de stedelijke vergunningen, premies, producten en diensten zoals de horecavergunning, de marktstandplaats en de renovatietoelage voor handelspanden, kunnen nu ook aangevraagd en opgevolgd worden via het Vlaams e-loket voor ondernemers. “Dit overkoepelend platform kan alleen een succes worden als verschillende overheidsniveaus vlot samenwerken. We zijn dan ook blij dat Antwerpen als eerste Vlaamse stad zijn schouders onder dit project heeft gezet”, zegt Mark Andries, administrateur-generaal van VLAIO.
“Deze samenwerking versterkt onze ambitie om de meest ondernemersvriendelijke stad te blijven. We maken het onze ondernemers eenvoudiger om hun zaak succesvol uit te bouwen. Alle aanvragen gebeuren digitaal en de ondernemer volgt alles op waar en wanneer hij of zij wil. Zo vereenvoudigen we de administratie voor onze bedrijven en werken we verder aan één geïntegreerd digitaal portaal voor de ondernemer”, vertelt Claude Marinower, Antwerps schepen voor economie, innovatie en digitalisering.