"Antwerpen heeft nood aan citymarketing"

braboAntwerpen moet dringend werk maken van zijn marketing. Niet enkel voor de internationale toeristen. Ook voor de ondernemingen. Stéphane Verbeeck, de voorzitter van de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland lanceerde eerder al een oproep in die richting tot schepen voor Ruimtelijke Ordening en Stadsontwikkeling, Rob Van de Velde. Van de Velde verzekerde dat er op korte termijn een initiatief genomen wordt maar voorlopig blijft het wachten.

Steden die een relatief beperkte uitstraling hebben kunnen met een moderne citymarketing effectief internationaal doorbreken. Dat hebben steden als Barcelona en Liverpool eerder al bewezen. Door de inbreng van een doelgerichte marketingcampagne kan een stad een internationale uitstraling bijgebracht worden waardoor een totaal nieuwe dynamiek ontstaat. Niet alleen voor het gewone popmulaire toerisme maar net zo voor het congrestoerisme en finaal ook voor het economisch leven in en om een stad.

Stéphane Verbeeck is in het kader van het Routeplan 2020 ook trekker van de cluster Congrestoerisme en shopping. In het blad Ondernemers van de Kamer deed hij in dit opzicht een oproep tot het Antwerpse stadsbestuur om een eigen fulltime citymarketeer aan te stellen die de Scheldestad internationaal moet promoten. Hij wees er daarbij op “dat Antwerpen een unieke stad is met een enorm historisch verleden, van Rubens tot de Red Star Line. Een hippe mode- en diamantstad die mij soms het gevoel geeft dat we door het grootse en diverse aanbod onze focus verliezen. Ik beweer niet dat Antwerpen geen toeristen aantrekt maar slagen we er bijvoorbeeld in om kapitaalkrachtige Chinezen, Indiërs en Amerikanen naar Antwerpen te lokken? Zij kiezen nog te vaak voor Brugge, Brussel en Gent maar laten Antwerpen links liggen.”

Verbeeck poneert dat “dat middelen en mensen veel doelgerichter en efficiënter ingezt kunnen worden om high end users te versieren vanuit een centraal uitgebouwde dienst citymarketing. Een fijnmazige strategie met de juiste boodschap naar de verschillende doelgroepen moet Antwerpen wereldwijd aanprijzen als cultuurhistorische topbestemming voor citybreaks. Het komt er ook op aan de boodchap via de juiste kanalen bij de doelgroepen te krijgen. Wordt het daarom ook niet de hoogste tijd om van Antwerpen een digitale beleving te maken? Aantrekkelijke steden positioneren zich vandaag niet in het minst op het internet. Wat belet ons om bv. via een gratis app wandelingen tussen musea en historische panden in verschillende talen aan te bieden?”

Van de Velde stelde eerder al “dat wat Verbeeck voorstelt al eerder afgesproken werd in het bestuursakkoord.” Volgens de schepen komt er op korte termijn een cel waarbij mensen van marketing, communicatie, toerisme en economie gaan samenwerken. In het verleden was de citymarketing gericht op onze eigen eigen bewoners, nu willen we nationaal en internationaal promotie gaan voeren.”