Antwerpen gaat LNG-bunkerstation bouwen

marcbalduyckBegin 2016 zullen binnenschepen in de Antwerpse haven de mogelijkheid hebben om LNG te bunkeren aan een vaste installatie. Vandaag kun je reeds LNG bunkeren in de haven maar door de inrichting van een bunkerstation wil Antwerpen voorzien in de continue beschikbaarheid van LNG. In vergelijking met diesel, dat vandaag gebruikt wordt als brandstof in de Europese binnenvaart, is LNG immers een veel schonere brandstof. De uitlaatgassen van een schip dat aangedreven wordt door LNG bevatten nauwelijks fijn stof en ook de emissies van NOx worden drastisch verminderd.

Sinds 2012 bestaat de mogelijkheid tot bunkering van LNG in de Antwerpse haven. Een vrachtwagen haalt LNG op aan de LNG importterminal in Zeebrugge en brengt het in Antwerpen vanop de kade naar het schip, de zogenaamde truck-to-ship bunkering. Door de bouw van een vaste installatie wordt LNG permanent beschikbaar in de Antwerpse haven. Op die manier wil de Antwerpse haven bijdragen tot het doorbreken van de zogenaamde kip-of-het-ei problematiek: door het permanent ter beschikking stellen van LNG hoopt het Havenbedrijf dat de sector sneller geneigd zal zijn om de nodige investeringen te doen om over te schakelen op deze schonere brandstof.

Het Havenbedrijf heeft daarom een Europese oproep gelanceerd waarmee het op zoek gaat naar een partner die kan instaan voor het ontwerp en de bouw van een LNG bunkerstation. Ook vrachtwagens moeten zich aan het station met LNG kunnen bevoorraden. Het Havenbedrijf houdt evenwel ook rekening met de mogelijkheid dat een privaat bedrijf de nodige initiatieven neemt om bunkering van LNG aan een vaste installatie mogelijk te maken.

De bouw van het bunkerstation wordt gedeeltelijk gesubsidieerd door het LNG Masterplan voor Rijn-Main-Donau, een project dat kadert binnen het TEN-T programma van de Europese Commissie. Het LNG Masterplan heeft als doel om het gebruik van LNG als brandstof en cargo in de Europese binnenvaart te bevorderen. Met het oog op continuïteit en een zo groot mogelijke slagkracht in de Rijncorridor werkt het Havenbedrijf nauw samen met de havenbedrijven van Bazel, Mannheim, Rotterdam en Straatsburg, waarvoor op 25 april 2014 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend werd bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in Straatsburg.

Begin dit jaar werd het bunkeren van LNG opgenomen in de havenpolitieverordening, waardoor een regelgevend kader wordt voorzien voor het truck-to-ship, ship-to-ship en terminal-to-ship bunkeren van LNG in de Antwerpse haven. De bunker checklists laten toe om het bunkeren van LNG op een veilige en efficiënte manier te laten verlopen.