Telenet en Idealabs hebben samenwerkingsplannen uitgewerkt om te investeren in tech starters met een groot potentieel die het internationaal kunnen waar maken. De stad Antwerpen engageert zich mee in het initiatief dat schepen voor Economie Philip Heylen “hét businessmodel voor de toekomst” noemt.
Telenet had eerder al belangstelling betoond voor het opzetten van een financieel investeringsfonds waarmee digitaal talent zou kunnen gesteund worden. De telecomoperator vond daartoe een partner in Idealabs, een incubabor voor jonge afgestudeerden. Idealabs is zo’n twee jaar geleden opgezet door Nicolas Verellen. Het initiatief kwam de laatste maanden sterk van de grond. De samenwerking met Telenet kan daartoe bijkomende mogelijkheden bieden.
Ook het Antwerpse stadsbestuur heeft zich geëngageerd in het initiatief van Iealabs en Telenet. Schepen voor Economie Philip Heylen zet zelf fors in om Antwerpen te positioneren en uit te bouwen als een innovatieve business-stad. Antwerpen moet de springplank zijn voor de nieuwe generatie van tech ondernemers.
Antwerpen zette eerder al enkele strategische speerpunten uit. De stad wil mee faciliteren in het ter beschikking stellen van betaalbare ruimte om te ondernemen, in het poolen van middelen voor tech starters en in internationale marketing van Antwerpen als Tech City.
* Antwerpen zet in dit opzicht 34 000 euro in om versneld de ruimte voor de accelerator op de huidige locatie in te richten. Er zal samen met Idealabs een wedstrijd uitgeschreven worden voor een designer/meubelontwerper die de inrichting ontwerpt. Een deel van de uitvoering moet met die middelen worden uitbesteed aan de sociale economie. Zo verbindt de stad tech ondernemers met designondernemers en sociale economie-bedrijven.
* Antwerpen zal ook samen met Idealabs een partnerschap opzetten voor de vestiging van de incubator-accelerator op een strategische plek in het centrum van de stad. De plek zal aan een programma van eisen voldoen om een echte StartUpVillage van 3000 m² in Antwerpen uit te bouwen. Het moet een plek worden waar hoger onderwijs, ondernemers en investeerders (business angels, venture capitalists) elkaar vinden in business. StartUpVillage moet een plek zijn van bruisende ondernemersactiviteit, een plek ook die Antwerpen stevig verbindt met andere grote startupcities zoals Amsterdam, Berlijn, Haifa, Londen en New York.
* Er komt ook een TechShop als een soort ‘shared service center’ waar productontwikkelaars, entrepreneurs, KMO’s, studenten, kunstenaars en wetenschappelijk onderzoekers gebruik kunnen maken van de laatste innovatieve machines zoals freesmachines, laserapparatuur en 3D-printers. Het is een open werkplek waar nieuwe producten worden gemaakt. Een Techshop sluit heel nauw aan bij het Nieuw Industrieel Beleid van Vlaanderen en versterkt de lokale maakindustrie. In eerste instantie wordt gedacht om 1500 m² te reserveren in de parkloods op Spoor Noord.
* De financiering van tech starters blijft al bij al een heikel punt. De accelerator Telenet Idealabs biedt daar alvast een eerste antwoord op. De stad wil daar ook een zetje bij geven. Samen met het Vlaams innovatie-instituut iMinds wordt een voorstel uitgewerkt om in publiek-private samenwerking een financieringsfonds voor tech starters in Antwerpen op te zetten. De stad maakt daar alvast 250 000 euro voor vrij en wil dit laten optrekken met een veelvoud aan private en andere publieke middelen.
* Samen met iMinds wordt een Memorandum of Understanding uitgewerkt met UA, Karel de Grote-Hogeschool, Startit@KBC en Idealabs, een ‘lean en mean’-partnerschap voor versterking van het tech ondernemerschap. Het hoger onderwijs moet zorgen voor een grotere doorstroom naar tech ondernemerschap, Startit@KBC kan een uitgelezen plek worden voor de zogenaamde ideationfase (van idee naar business) en de incubator Idealabs en de accelerator met Telenet moeten dan zorgen voor een forse doorgroei van tech ondernemers.
* In de samenwerking met DuvalUnion en stevig vertakt met het netwerk van tech ondernemers in Antwerpen wordt het concept van de RedStartUpLine verder uitgewerkt, zodat het nuttig kan zijn in de externe marketing en het internationaal connecteren van Antwerpen met toonaangevende startupsteden zoals Amsterdam, Berlijn, Haifa, Londen en New York.