Antwerp Tax is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van Antwerpen als moderne stad. Het taxibedrijf heeft zich in de afgelopen 85 jaar opgewerkt tot een heus icoon. Daar staan de 250 chauffeurs en een moderne vloot aan wagens voor in. Met een bedrijfsresultaat van 472.000 euro op een omzet van 11 miljoen euro en 11,5 miljoen euro aan bedrijfsopbrengsten heeft het bedrijf het verleden jaar overigens ook financieel uitstekend gedaan.
Ook taxibedrijven hebben het vandaag niet makkelijk. De snelle ontwikkelingen in de moderne samenleving stellen de uitbaters telkens voor nieuwe uitdagingen. Dat is bij Antwerp Tax niet anders. Uber is maar een van de vele confrontaties die ook het Antwerpse taxibedrijf in de toekomst onvermijdelijk zal moeten aangaan. Het bedrijf pikte in de afgelopen jaren overigens makkelijk in op de trend om ook de mobile app te gaan gebruiken.
Antwerp Tax is overigens nog altijd een heuse familie-onderneming. Het bedrijf wordt vandaag aangestuurd door Koen Van Oorschot, de achterkleinzoon van de stichter Frans Van Oorschot die in 1929 in Antwerpen een garage mét huurauto en chauffeur in livrei opende.
Ondertussen worden aan de Karel Oomsstraat zowel limo’s uitgestuurd als rolstoeltaxi’s en vrachttaxi’s. Er wordt een speciale luchthavenservice geëxploiteerd, er rijden ceremoniewagens en er zijn formules voor sightseeing.
Toch ziet het er niet allemaal zo rooskleurig uit. Het management duidt in het recente jaarverslag ook verscheidene problemen aan. Zo de gereglementeerde prijzen die niet altijd de recente kostenstijgingen volgen, de debiteurenrisico’s, de kostprijs van het wagenpark, het personeelsverloop en de moeiijkheden om goede chauffeurs te vinden….