DP World 1 Themabeeld.

Antwerp Gateway vergroot containercapaciteit aanzienlijk met automatische stapelkranen: investering van 200 miljoen euro

ANTWERPEN - Op de Antwerp Gateway-terminal in Doel werden vrijdag nieuwe automatische stapelkranen in gebruik genomen. De containercapaciteit neemt zo aanzienlijk toe in de haven, en zal ook de komende jaren blijven stijgen.

“De ‘Automated Stacking Cranes’ of ASC’s maken een maximale containerdensiteit mogelijk”, meldt de logistieke wereldspeler DP World. “Door de beschikbare ruimte maximaal te benutten en de containerbehandeling te vergroenen, maken we deze terminal klaar voor de toekomst.”  Het havenbedrijf is al langer vragende partij voor extra containercapaciteit in de Antwerpse haven. De investering van DP World in de Antwerp Gateway komt voor een stuk tegemoet aan die noodzaak.

LEES OOK. Havenbedrijven AET en DP World investeren fors in vergroening

“De nieuwe stapelkranen zorgen voor verdere automatisering, elektrificering en vergroening”, aldus nog DP World.  De Antwerp Gateway is een joint venture tussen DP World Antwerp Holding (Verenigde Arabische Emiraten), Cosco (China), Terminal Link (Frankrijk-China) en Duisport Group (Duitsland).  De huidige terminal zal in de toekomst uitgerust worden met 17 nieuwe kranen, goed voor een investering van 200 miljoen euro, gespreid over vier jaar. DP World kon ook een beroep doen op Europese subsidies. Voorlopig zijn al twee kranen klaar voor gebruik.

“De stapelkranen zullen bijdragen aan de optimale en duurzame benutting van de bestaande ruimte in de haven”, aldus Dirk Van den Bosch, CEO DP World in Antwerpen. “Ze zijn essentieel om te kunnen blijven groeien. De stapelkranen werken op groene stroom die hoofzakelijk geleverd wordt door de windmolen en de biogascentrale op de site.”  Automated Stacking Cranes (ASC’s) zijn onbemande kranen op rails die containers volautomatisch stockeren of afhalen. De nieuwste generatie kan containers nog hoger op elkaar stapelen. Dat houdt een verdubbeling van de capaciteit in tegenover een klassieke ‘straddle carrier’.