Antwerp Euroterminal, een dochter van de Italiaanse Grimaldi Group breidt zijn terminal uit met zo’n 30 hectaren. Een en ander heeft te maken met de komst van de schepen van rederij Atlantic Container Line (ACL) naar de Linkeroever. Ook ACL is een dochter van de Grimaldi Group.
De Grimaldi Group is marktleider in transport over water van heavy ro/ro-cargo. De groep is bovendien de op vier na belangrijkste autorederij ter wereld.
“In totaal beslaat de terminaloppervlakte onder beheer over de groep een kleine 6 miljoen m². Ruim 1 miljoen m² daarvan is op de Antwerpse Linkeroever gevestigd,” zei Yves De Larivière, gedelegeerd bestuurder van de terminal in een gesprek met het blad De Vlaamse Ondernemer (DV0).
In 2001 nam Antwerp Euroterminal, in eerste instantie aan het Verrebroekdok op de Antwerpse linkeroever een terminalconcessie van 20 hectaren in gebruik. Voorheen werden de Grimaldi-schepen op rechteroever behandeld. In minder dan 15 jaar tijd breidde Antwerp Euroterminal zijn terminal-oppervlakte stelselmatig uit tot nagenoeg 110 hectaren. Langsheen het Verrebroekdok beschikt het stouwersbedrijf momenteel over 1.700 meter kaailengte.
“We verkregen van het Antwerps Havenbedrijf een bijkomende concessie van 37 hectaren, die gefaseerd zullen worden aangesneden. Eens de ACL-schepen eind maart 2016 onze installaties aanlopen, zullen 22 hectaren bijkomende terreinen operationeel zijn,” aldus De Larivière.
Eind maart breidde Antwerp Euroterminal zijn concessie in zuidelijke richting al met acht hectaren uit. De focus van de terminal ligt op de behandeling van rollende vracht (nieuwe en tweedehandswagens, bestelwagens, vrachtwagens, grondverzetmachines, …), breakbulk, projectlading en containervracht.
Vorig jaar liepen 450 schepen uit de Grimaldi Group de installaties aan.
“Dankzij de uitgebreide vloot van de Grimaldi Group, kunnen we als Antwerp Euroterminal ten volle de kaart van de interconnectiviteit en de transhipment trekken. Dat zullen we in de toekomst meer dan ooit doen. Op breakbulk-vlak (papier, hout, …) zijn we één van de weinige marktspelers die reguliere en klokvaste diensten op bepaalde havens kunnen aanbieden,” zei De Larivière tot DVO.
Voorts biedt Antwerp Euroterminal een aantal ondersteunende diensten in de vorm van een container freight station (CFS, stuffen en strippen van containers), terminal-activiteiten (samenstellen van deelloten, stockpile management, tallying, measuring, freight surveys, …), een PDI (predelivery inspection)- en MIPO (mise au point opérationnelle)- centrum voor auto’s alsook een container repair shop. Met Antwerp Lashing & Securing heeft Antwerp Euroterminal ook een eigen lashing-bedrijf op de site.
Met 77 vaste medewerkers, waaronder 56 foremen, boekte het stouwersbedrijf vorig jaar een omzet van 37 miljoen euro.
In het vooruitzicht van de komst van de ACL-schepen investeert Antwerp Euroterminal dit en volgend jaar nagenoeg 40 miljoen euro. Zo werden twee nieuwe, mobiele Liebherr-kranen met een individuele hijscapaciteit van 104 en 144 ton aangekocht ter vervanging van de twee amper vier jaar oude Gottwald-kranen van 100 ton.
Het saldo van de investeringsenveloppe gaat naar de uitbreiding van de terminaloppervlakte met 30 hectaren (8 + 22).
“Met de nieuwe ship-to-shore kranen kunnen we Antwerp Euroterminal in de toekomst positioneren als partner voor kleinere container-operatoren,” heet het in het interview met DVO.