Terminaluitbater DP World brengt zijn containerdepots DP Wats, Ancon en Gelcon bijeen aan het Delwaidedok. Daartoe wordt Antwerp Depot opgericht. Antwerp Depot wordt daarmee meteen ook het grootste containerdepot in de haven van Antwerpen. Er zullen 130 werknemers aan de slag zijn.
In de snelle expansie van de havens moeten containers geregeld een onderhoudsbeurt krijgen. Ze moeten schoongemaakt worden en desnoods hersteld. De logistieke beschikbaarheid van containers is in dit opzicht heel erg belangrijk. DP World wil de herschikking van die activiteiten in Antwerpen nog voor het einde van dit jaar afronden.
De concentratie van de activiteiten gebeurt op een concessie van 33 hectaren aan de noordkant van het Delwaidedok. Daar is nu DP Wats al gevestigd. Ancon wordt dan overgebracht van de kaaien 604/610 en Gelcon van kaai 510.
“Dit heeft alles te maken met de stijging van de volumes en de noodzaak om via schaalvergroting rendabel te zijn”, zei algemeen directeur Kris Adams in een gesprek met Gazet van Antwerpen. “Antwerpen is een exporthaven van waaruit heel wat lege containers teruggestuurd worden naar het Verre Oosten. Dergelijke containers moeten natuurlijk eerst grondig gecontroleerd worden op hun toestand en op hun zuiverheid. Dat betekent dat we ze proper maken met een hogedrukreiniger en desgevallend kleine herstellingen uitvoeren. Zware herstellingen gebeuren in Azië. De operatie is inmiddels ook juridisch aangemeld bij het Havenbedrijf. Zeer grote investeringen vergt deze operatie niet omdat we heel wat kunnen herpositioneren.”
Wat er met de concessies van Ancon en Gelcon moet gebeuren is nog niet duidelijk. De site van Alcon wordt teruggegeven aan het Havenbedrijf dat er allicht zijn sleepbedrijf onderbrengt. De site van Gelcon zou de interesse mee krijgen van het transportbedrijf Joossen.