Antwerp Airport

Antwerp Airport verwelkomde 240.000 passagiers in 2022: “Een uitstekend cijfer”

DEURNE - De luchthaven in Deurne, die onlangs van de Vlaamse regering groen licht kreeg om verder uit te breiden, heeft in 2022 bijna 240.000 passagiers verwelkomd. “Een uitstekend cijfer dat 63% hoger ligt dan in (coronajaar, red.) 2021”, meldt de luchthaven dinsdag in een persbericht.

“Na twee uitzonderlijke en moeilijke jaren kon er weer volop gereisd worden”, zegt CEO Eric Dumas. “Tussen april en augustus verwelkomde onze luchthaven hetzelfde aantal passagiers als in 2019.” In totaal verwelkomde de luchthaven vorig jaar 239.500 passagiers, dat is 79 procent van het aantal reizigers in 2019.

De zogeheten business en private aviation tekenden een stijging van 13% op in vergelijking met 2019. “De markt heeft een snel herstel gekend na de pandemie”, zegt Dumas. Eind 2022 moest de luchthaven wel even dicht voor onderhoudswerken. En dat kon op protest rekenen van de buurtbewoners. Zij noemden de werken illegaal.

LEES OOK. Voor- én tegenstanders vinden munitie in nieuw rapport: “Sluiting Antwerp Airport zal niet gebeuren”

Tegen 2025 wil Antwerpen jaarlijks meer dan 310.000 passagiers verwelkomen. “De heropstart van de vluchten naar Londen moet hiertoe bijdragen”, aldus nog Dumas. “Ook de grotere en zuinigere toestellen die TUI fly in 2023 in gebruik zal nemen, moeten ervoor zorgen dat nog meer reizigers via Antwerpen kunnen vertrekken.”

Uitbreiding

Eind december hakte de Vlaamse regering de knoop door: Antwerp Airport mag open blijven en groeien. Verschillende politici en actiegroepen als Vliegerplein zien Antwerp Airport liever verdwijnen en een grote groene long ervoor in de plaats komen. Voka en andere economische actoren hameren voortdurend op het belang van een eigen luchthaven voor de Antwerpse bedrijfswereld. Beide kampen proberen al een hele tijd te wegen op de langetermijnvisie die de Vlaamse regering over de regionale luchthavens zou opstellen.

De discussies kwamen in juli in een stroomversnelling toen de resultaten van een door de overheid bestelde maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) bekend raakten. De studie bracht niet alleen de commerciële leefbaarheid in kaart, maar ook welzijnsfactoren als leefomgeving en gezondheid. Twee tegengestelde scenario’s leverden globaal gezien de beste resultaten voor Antwerpen op: een sluiting – die puur financieel de grootste maatschappelijke meerwaarde zou betekenen – of een ambitieuze groei met drastisch meer vluchten.

De Vlaamse regering kiest nu voor een middenweg. Het voortbestaan van de luchthaven in Deurne is gevrijwaard tot 2040. Ze kan blijven inzetten op een redelijke verdere groei, binnen de grenzen van de milieuvergunning. Concreet mag Antwerp Airport als passagiersluchthaven het aantal lijnvluchten uitbreiden en de zakelijke luchtvaart met privéjets en kleine charters verder uitbouwen.