Reizigers kunnen vanaf april op Antwerp Airport weer uitwaaieren naar de vijf vaste Spaanse bestemmingen: Alicante, Malaga, Ibiza, Mallorca en Murcia. Goed voor 22 vertrekkende vliegtuigen per week, zelfs iets meer dan voor de coronacrisis.
“Een gevolg van de stijgende vraag”, zegt Piet Demeyere van TUI fly. “Al een aantal weken krijgen we elke dag meer boekingen binnen dan tijdens dezelfde periode van 2019. We voelen dat we het coronatijdperk achter ons moeten laten, het is de hergeboorte van het toerisme.”
Nochtans kende de luchthaven in Deurne een trage start van 2022. “Het zomerseizoen brengen we normaal al in oktober-november in verkoop, maar toen was de omikronvariant nog volop in omloop. Pas half januari begon het te keren en nu merken we elke dag die inhaalbeweging. Voor de paasvakantie is er nog aanbod, maar we geloven dat we daar op een zeer goede bezetting van onze vluchten zullen uitkomen”, zegt Demeyere.
Naast Spanje blijft TUI fly ook vliegen op het Franse Avignon, Split in Kroatië en buiten Europa naar Nador en Tanger in Marokko.
Duurdere tickets
Het toerisme keert dan wel terug naar het precorona-niveau van 2019, voor de prijzen is dat niet het geval. “We kunnen er niet omheen dat de vaste kosten zijn toegenomen door de inflatie en de hoge brandstofprijzen”, zegt Piet Demeyere.
De federale vliegtuigtaks – 10 euro voor wie minder dan 500 kilometer vliegt, 2 euro voor andere Europese vluchten en 4 euro voor niet-Europese bestemmingen – laat zich voorlopig nog niet voelen. “Deze beslissing is nog niet gepubliceerd in het Staatsblad. Daarnaast zijn we nog in overleg met de regering over hoe deze taks precies geïnd moet worden”, zegt Demeyere.
“We proberen nog dit jaar een nieuwe verbinding met London City Airport van de grond te krijgen. Daarvoor zijn we in gesprek met verschillende maatschappijen die interesse tonen.”
Tom Rutsaert, Marketing & Communication Officer, Antwerp Airport
Weer vlucht naar Londen
Nieuwe bestemmingen vanop Antwerpen zijn bij TUI fly niet meteen aan de orde. De luchthaven zelf kijkt er wel naar uit. “We proberen nog dit jaar een nieuwe verbinding met London City Airport van de grond te krijgen. Daarvoor zijn we in gesprek met verschillende maatschappijen die interesse tonen”, zegt Tom Rutsaert van Antwerp Airport.
Meer zakenvluchten
Het is opvallend dat er sinds de zomer in 2021 elke maand gemiddeld 6% meer zakenvluchten waren dan in 2019, toen corona nog geen koning was. “Dat komt wellicht omdat er minder lijnvluchten waren, en zakenreizigers dus vaker met een privévliegtuig naar hun bestemming moesten vliegen”, zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde. “Kleinere luchtvaartmaatschappijen, die vanuit onder meer Deurne vliegen, hebben daarvan geprofiteerd. Bovendien vinden veel bedrijven dat de kans op een besmetting op een klein vliegtuig kleiner is dan wanneer iemand op een groot vliegtuig stapt.”
Zal die heropleving van de zakenvluchten blijven duren? “Dat is de grote vraag”, zegt Luk De Wilde. “Het zal nog steeds nodig zijn om te reizen als er bijvoorbeeld een contract moet worden getekend of als er informaticaproblemen moeten worden opgelost. Maar veel zakenvluchten van vroeger zullen ook na corona wellicht door videovergaderingen worden vervangen.”
De luchthaven verwacht in totaal dit jaar richting 300.000 passagiers te gaan. Vorig jaar waren het er bijna 147.000.