Accent werd in 1995 opgericht door Conny Vandendriessche en wijlen Philip Cracco. Het eerste Accent kantoor in Roeselare lag aan de basis van het ontstaan van House of HR, een groep die ondertussen actief is in 12 landen met meer dan 600 kantoren.
Sinds 1 oktober 2020 is Anouk Lagae de nieuwe CEO van Accent. Zij startte haar carrière bij Unilever. Daarna was ze ook nog actief bij Coca-Cola en Duvel Moortgat.
Het is niet niks, in je eerste jaar als CEO al meteen twee prestigieuze prijzen winnen… Wat is jullie geheim?
Kwaliteit! Elke beslissing die je maakt moet gebaseerd zijn op kwaliteit, dan is het perfect duurzaam. In het verleden hebben veel bedrijven een beetje teveel gefocust op profit en veel minder op people en planet. Dat is kortzichtig en niet duurzaam. Je kan als bedrijf niet groeien ten koste van de planeet en/of je medewerkers. De groei van een onderneming moet geherdefinieerd worden in ‘beter’ en niet in ‘meer’. Bijvoorbeeld zoals we ook minder, maar beter vlees moeten eten of minder bier drinken, maar beter bier.
Is het allemaal zo simpel?
Ja, ik kan het niet anders meer zien. Vooral bij mijn vorige werkgever, Duvel-Moortgat, is het helemaal duidelijk geworden. Het is een familiebedrijf dat focust op de lange termijn. Voor ik bij Accent aan de slag ging heb ik hen gevraagd wat hun droom was. Het antwoord was: we willen het beste bedrijf worden, maar niet noodzakelijk het grootste. De beste zijn, dat kon ik onderschrijven, maar de grootste zijn, daar wil ik niet aan meedoen.
“Erkenning, waardering en verbinding doet soms veel meer dan geld.”
Anouk Lagae – CEO Accent
Hoe pakken jullie dat aan?
We stimuleren ondernemerschap en we pionieren. Zo hebben we bijvoorbeeld een charter dat iedereen die nieuw is moet ondertekenen. Er staat ongeveer letterlijk: ‘Ik erken dat ik fouten ga maken maar dat ik mij niet schuldig ga voelen omdat ik geprobeerd heb.’ Hoe mooi is dat? Het is meteen een statement ten opzichte van onze medewerkers dat ze bij ons zichzelf kunnen zijn en dat we een organisatie zijn waar mag gefaald worden..
Wat doen jullie concreet?
Wij investeren 200 uren opleiding per jaar voor onze nieuwe medewerkers. Ik ken voorlopig geen enkel ander bedrijf dat hetzelfde doet. Erkenning, waardering en verbinding doet soms veel meer dan geld. Bedrijven zijn soms zo hard gefocust op winst maken en op de output die ze willen leveren. Ze gaan daarom vaak achterwaarts werken. We gaan zoveel winst proberen maken, dus gaan we zoveel uitgeven aan sales en marketing, pas al er nog iets overblijft investeren we in medewerkers. Als er geen winst is dan beginnen ze ook te snoeien op al die kosten. Wat we echter allemaal ergens vergeten zijn is te focussen op input in plaats van op output. Bij Accent stoppen we al onze inspanningen in de eerste plaats in onze mensen, dát is ónze marketing. Als die mensen groeien zal het bedrijf meegroeien.
“Ik heb hier een hele stapel bedankingskaartjes en gefrankeerde enveloppen klaarliggen op mijn bureau. Elke keer iemand iets bijzonders doet stuur ik een kaartje met een persoonlijke boodschap.”
Anouk Lagae – CEO Accent
Zijn er nog voorbeelden van specifieke acties op dat vlak?
Het start met onze mensen kansen te geven om te groeien via opleidingen en promoties. De erkennings- en de waarderingsmomenten die wij hen geven zijn vaak gestructureerd. We noemen ze groeigesprekken en waarderingsgesprekken. Maar ad hoc doen we nog zoveel spontane zaken. Ook onze seminaries bijvoorbeeld zijn echte vieringen. Wij houden van feestjes. Iemand die een promotie krijgt wordt samen gevierd we betrekken ook steeds zijn of haar familie. Iemand die een nieuwe bedrijfswagen krijgt, …wij vieren dat. En kijk… ik heb hier een hele stapel bedankingskaartjes en gefrankeerde enveloppen klaarliggen op mijn bureau. Elke keer wanneer iemand iets bijzonders doet neem ik een kaartje en schrijf er een persoonlijke boodschap op. Dat is iets heel kleins, maar voor mensen kan dit soms veel betekenen. Let op, we zijn ook heel resultaatgericht. Het één sluit het ander niet uit.
“Ons verhaal wordt verteld door onze 1100 medewerkers. Je kan geen betere publiciteit hebben!”
Anouk Lagae – CEO Accent
En wat is dan het resultaat?
We leveren het bewijs dat het werkt, want onze winstgevendheid is meer dan dubbel ten opzichte van onze concullega’s. Wij doen zoveel inspanningen voor onze medewerkers dat die dat ook gaan vertellen aan hun familie en vrienden. Of ze delen het op de sociale media. Ons verhaal wordt dus verteld door onze 1100 medewerkers. Je kan geen betere publiciteit hebben!
Kan ieder bedrijf, uit welke sector dan ook, dat toepassen?
Het gaat over basiswaarden als verbinding en erkenning. Of je nu aan de band werkt of op een kantoor, je werkt altijd met mensen.
Door de heropleving van de economie is het vinden van medewerkers momenteel het grootste knelpunt. Als dit nog een tijdje langer zal duren zullen mensen veel meer gaan beseffen dat je geen groei kan realiseren zonder tevreden medewerkers. Bedrijven die de prestaties van hun werknemers onvoldoende waarderen, die merken dat hun talenten vertrekken en dat ze moeilijk nieuwe vinden. Eén op vier geeft trouwens aan dat ze van job willen veranderen.
De werkgever heeft een belangrijke verantwoordelijkheid om een omgeving te creëren waar mensen zichzelf kunnen zijn, waar ze mogen ondernemen en waar ze gehoord worden.
“We moeten stoppen met ongebreidelde groei en focussen op kwaliteit. Bedrijfsleiders die zich daar bewust van zijn, zijn de winnaars van morgen.”
Anouk Lagae – CEO Accent
Ik las dat jij die verbinding niet alleen binnen het bedrijf ziet…
Samenwerken met klanten, met leveranciers en zelfs met de concullega’s is steeds meer nodig. De uitdagingen in de wereld overstijgen elke bedrijfsuitdaging. We kunnen dus niet anders dan samenwerken als we willen overleven. Klimatologisch staat de wereld in brand, maar ook geopolitiek en op gezondheidsvlak, zelfs op het gebied van democratie brandt het… We moeten dus stoppen met die ongebreidelde groei ten koste van alles en focussen op kwaliteit. Bedrijfsleiders die zich daar bewust van zijn, zijn de winnaars van morgen.