Anne Chapelle Anne Chapelle

Anne Chapelle helpt Zuid-Koreanen om Frans modehuis opnieuw te lanceren

Antwerpen – Mode-ondernemer Anne Chapelle stelt haar kennis van de modesector nu ook ten dienste van het Parijse modehuis ‘Paul Poiret’. Ze doet dat op vraag van Shinsegae, een Zuid-Koreaanse luxe winkelketen.

Geen ‘afstofoperatie’, maar een heuse herlancering

Shinsegae dat in handen is van Chung Yoo-Kyung, de kleindochter van de stichter van Samsung, kocht de merknaam van het historische Franse modehuis ‘Paul Poiret’ ruim twee jaar geleden. Chung wilde, naast make-up en parfum, ook het kledingmerk opnieuw tot leven brengen. Nu blijkt dat ze daarvoor toen al een beroep deed op de zakelijke kennis en de ervaring van Anne Chapelle, ondernemer uit Antwerpen die de modelabels ‘Ann Demeulemeester’ en ‘Haider Ackermann’ beheert. Door haar aanstelling tot ceo van ‘Maison Poiret’, waar Chapelle samenwerkt met creatief directeur Yiqing Yin, verdeelt ze haar tijd nu tussen Antwerpen en Parijs.
De nieuwe Zuid-Koreaanse eigenaar doet met de herlancering een belangrijke investering in de luxe sector. Anne Chapelle zelf investeert niet, ze werkt met een budget dat haar ter beschikking gesteld wordt vanuit Seoel.
Het resultaat van de herlancering van ‘Paul Poiret’ zal voor het eerst te zien zijn op 4 maart tijdens de Parijse modeweek. Deze herfst-winter 2018-2019 collectie zal de consument eind juli in luxe multimerken winkels vinden. De collectie is helemaal in de geest van het vroegere Parijse modehuis dat destijds zo beroemd en exclusief was.

Paul Poiret: een legendarisch merk

Begin vorige eeuw begon Paul Poiret met een eigen atelier. Hij haalde zijn inspiratie in het oosten, was een vernieuwer die niet alleen aan schoonheid en elegantie, maar ook aan comfort dacht. Zijn stijl wordt getypeerd als ‘overdadig’ en ‘luxueus’. Hij ontwierp niet alleen kleding, maar maakte ook als eerste modeontwerper een link naar parfum. De man had enorm succes, trouwens niet alleen met zijn flamboyante modecreaties. Hij speelde ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Art Déco met zijn ontwerpen voor binnenhuisinrichting en meubelen.
Maar Poiret verloor de concurrentieslag met Coco Chanel en moest zijn modehuis sluiten in 1929. Hij stierf in armoede aan het eind van de Tweede Wereldoorlog.

Voor wie niet alleen iets van de nieuwe Poiret wil zien, maar ook interesse heeft in de oude: in het Gemeentemuseum in Den Haag loopt een tentoonstelling over Art Déco en over Poirets werk. “Stap in de wereld van de roaring twenties, ofwel les années folles, verpersoonlijkt in Poiret, Le Magnifique”. Nog tot 4 maart.