De Antwerpse start-up PlayPass is aan een internationale doorbraak toe. De producent van softwaretoepassingen heeft in New York de award als global innovator 2015 gewonnen. Met de festivalbandjes van PlayPass kunnen organisatoren van massa-evenementen de meest uiteenlopende data beheren zoals toegangscontrole en vouchers.
PlayPass is enkele jaren geleden opgezet uit een samenwerking tussen Playout, een systeem voor muziekmanagement en Zampass, een bedrijf dat software uittekende voor crowdcontrole. PlayPass zorgt er op die manier voor dat de organisatoren van evenementen zowel bezoekersprofielen kunnen beheren als toegekende voordelen, zone-afscheidingen, toegangen, maaltijden, vouchers enz. Bezoekers kunnen vandaag door de inbreng van PayPal ook cashless betalen want een ingebouwde chip in het festivalbandje kan rechtstreeks verbonden worden met de PayPal account van de bezoeker. PlayPäss installeert daartoe een webapplicatie die RFID en NFC gebruikt.
PlayPass werkt ondertussen al voor festivalos als Rock Werchter, TW Classic, Graspop, Dour Festival, de Sportpaleisgroep enz. De start-up van David De Wever was ook al aan het werk op evenementen in Frankrijk, Nederland, Duitsland, Spanje en Zwitserland. Onlangs gebruikten zelfs Shanghai en Singapore de technologie van het Antwerpse bedrijfje. In dit opzicht zou PlayPass binnen afzienbare tijd een eigen kantoor openen in een Aziatisch land.
De snelle doorbraak van PlayPass heeft in dit opzicht al verscheidene geïnteresseerde investeerders aangelokt. In november vorig jaar haalde PlayPass 600.000 euro aan vers kapitaal op. Onder de investeerders bevonden zich Jan Vorstermans, voormalig COO van Telenet, en Willem Hendrickx, de verantwoordelijke voor de Europese regio bij Alcatel-Lucent. PlayPass is ook ondersteund door het technologieplatform iMinds.