https___static-2023-11-22T133541.537

Alexander Saverys grijpt nu ook officieel de macht bij Euronav: bedrijf wordt pak groener

Ondernemer Alexander Saverys (45) heeft met zijn bedrijf CMB de macht gegrepen bij de Antwerpse olievervoerder Euronav. De aandeelhouders van Euronav hebben op de algemene vergadering met een grote meerderheid hun goedkeuring gegeven voor de plannen van Saverys.

Euronav is een Antwerps bedrijf dat met schepen ruwe olie vervoert naar alle hoeken van de wereld. In april vorig jaar maakte het Noorse bedrijf Frontline, een concurrent van Euronav, bekend dat het met zijn Antwerpse tegenhanger wilde fuseren. De naam van het nieuwe bedrijf zou dan Frontline zijn en de hoofdzetel zou uit Antwerpen verdwijnen.

Dat was tegen de zin van Alexander Saverys. Ten eerste zag die het niet zitten dat Euronav, dat in 1995 door zijn vader Marc is opgericht, zou worden overgenomen “door de Vikings”. Ten tweede vindt Saverys dat Euronav veel beter zou inzetten op milieuvriendelijkere alternatieven voor olie.

Alexander Saverys. Foto: Sebastiaan Steveniers

Saverys heeft daarom vorige maand een overeenkomst gesloten met Frontline. Volgens de deal zou Euronav 24 supergrote olietankers aan Frontline verkopen, zodat Frontline de grootste onafhankelijke olievervoerder ter wereld wordt. In de deal staat ook dat CMB (het bedrijf van Alexander Saverys) alle aandelen van Frontline in Euronav overkoopt, waardoor CMB 49% van de aandelen van Euronav in zijn bezit krijgt.

Een schip van Euronav. Foto: Euronav

97% keurt deal goed

Meer dan 97% van de aandeelhouders van Euronav heeft de deal dinsdag goedgekeurd. Omdat CMB nu 49% van de aandelen van Euronav heeft, is het wettelijk verplicht om een bod te lanceren op de andere 51% van de aandelen. CMB wil er 18,43 dollar per aandeel voor geven. Het uitkoopbod wordt eind januari gelanceerd. Als aandeelhouder krijg je tot eind maart de tijd om te beslissen of je je aandelen aan CMB verkoopt of niet.

Alexander Saverys hoopt dat de aandeelhouders er niet op ingaan. “Want het geld dat we niet aan de aandeelhouders moeten geven, kunnen we gebruiken om te investeren in groene technologie”, zei hij vorige maand in een interview met deze krant.

Groener

Saverys wil de inkomsten uit olie gebruiken om Euronav stap voor stap om te vormen tot een groener bedrijf. “We gaan het geld dat we van Frontline voor de verkoop van die 24 olietankers krijgen, gebruiken om heel snel in andere schepen te investeren die op waterstof en groene ammoniak kunnen varen”, zegt Alexander Saverys.

“We gaan ook mee het voortouw nemen in de ontwikkeling van groene molecules. Tegen juni volgend jaar moet bijvoorbeeld onze waterstoffabriek in Namibië opengaan. Tegen 2027 willen we op dezelfde site ook een fabriek voor groene ammoniak openen. En in de tweede helft van 2025 zal onze eigen ammoniakmotor klaar zijn. Elk schip dat vanaf nu wordt opgeleverd, kan de overstap van diesel naar ammoniak maken, zodra onze motoren er zijn.”