De groep Alcopa heeft in 2014 een geconsolideerde omzet bijeengewerkt van 1,561 miljard euro. Dit was 3,5% meer dan in het voorgaande jaar. De groep van de familie Moorkens zet daarmee haar expansie onverminderd verder.
Alcopa is gegroeid uit de distributie van auto’s en motoren. Het bedrijf uit Kontich heeft in de afgelopen jaren verscheidene toen nog relatief onbekende merken op de markt gezet en heeft zich met emblemen als Hyundai, Suzuki, SSangYong en destijds Mitsubishi een belangrijk marktaandeel afgedwongen. Alcopa verdeelt onderhand ook regionaal Opel, Volvo, Citroën en andere grote volumemerken.
Terwijl de Zuidoostaziatische merken het vrij goed deden ging het er op de markten van de traditionele volumemerken duidelijk moeilijker aan toe. De gevolgen van de crisis laten zich in dit opzicht nog altijd gelden.
De internationale expansie van de groep heeft ertoe geleid dat de groep vandaag verscheidene tientallen dochterondernemingen telt.
Dit neemt niet weg dat de Benelux en Frankrijk hoe dan ook de belangrijkste thuismarkten zijn voor het bedrijf.
Ondertussen zoekt Alcopa ook diversificatiemogelijkheden buiten de autosector. Dat gebeurde eerder al in de distributie van bureaumateriaal. Met de recente overname van de groep Solar Screen worden nieuwe markten opengelegd.
Het bedrijf van voorzitter Axel Moorkens en gedelegeerd bestuurder François Hinfray zette tijdens het afgesloten boekjaar een geconsolideerde winst, aandeel van de groep neer van 6,3 miljoen euro. Dit was nagenoeg het dubbele van het jaar ervoor. Het bedrijfsresultaat bedroeg 28,8 miljoen euro.
Alcopa stelt internationaal zo’n 2.300 mensen tewerk.