De holding Alcopa is uitgegroeid tot een ingewikkeld netwerk van nu al meer dan 90 bedrijven. De maatschappij uit Kontich heeft al die jaren discreet haar marktposities verder uitgewerkt. Met 1,566 miljard euro aan bedrijfsopbrengsten in het boekjaar 2013 lijkt het niet makkelijk om de oorspronkelijke fundamenten van wijlen Albert Moorkens nog terug te vinden.
Alcopa en Moorkens: dat zijn automerken als Hyundai, Suzuki, Ssangyong en Isuzu, moto’s, auto-onderdelen, garages voor Opel en Ford, kantoormeubilair, tweedehandsauto’s, immobiliën, scooters en motorfietsen. Het bedrijf van voorzitter Dominique Moorkens is destijds gegroeid uit de import van moto’s (BMW) die Albert Moorkens op de markt zette. Het familiebedrijf vond geleidelijk aan internationale allures in de gedurfde import van Mitsubishi maar werd al die tijd nog sterker verankerd met andere merken en bijkomende activiteiten.
Met een omzetgroei over 2013 van 3,6% blijft Alcopa ook vandaag die oospronkelijke dynamiek aanhouden. Op een omzet van 1,508 miljoen euro werd een bedrijfsresultaat neergezet van 24,9 miljoen euro.
Dit neemt niet weg dat het bedrijf de latente spanningen in de markt onderkent. De continue overheidsinterventies in de automarkt brengen voor onze groep nu eenmaal bepaalde risico’s mee, stelt de raad van bestuur in het jongste jaarverslag. Het gaat dan vooral om de opgelegde CO2-beperkingen in de uitstoot van auto’s. Ook de fiscale wijzigingen in het beleid ten aanzien van bedrijfswagens zijn zorgwekkend, meent de directie. Zeker omdat Alcopa zijn cijfers vooral in de Benelux en Frankrijk realiseert. Volumemerken als Opel en Ford staan er duidelijk onder druk. Hyundai moest in dit opzicht voor Alcopa dan ook de meubelen redden.
Gedelegeerd bestuurder François Hinfray moet dan ook hopen dat de nieuwe regering de auto niet langer als een melkkoe blijft beschouwen.