Mandarine Napoleon. Een likeur voor oudere dames? Forget it. Alcobrands uit Antwerpen verhandelt er nog elk jaar 200.000 flessen van. Overigens is Mandarine Napoleon 100% Belgisch. De Distillerie de Bierset heeft Alcobrands exclusiviteit op het merk gegarandeerd.
Alcobrands is een expansieve distributeur van gedistileerde dranken. Dirk Boeckx had de markten leren kennen bij een aantal andere bedrijven vooraleer hij in 2007 zijn eigen firma, Alcobrands oprichtte. “Sindsdien is de markt voor gedistileerde dranken helemaal overhoop gehaald. De meeste firma’s zijn overgenomen, gesloten of gewoon failliet gegaan”, zegt Dirk Boeckx. “Het is best een moeilijke markt maar wij prijzen ons gelukkig dat wij voldoende kennis hadden opgedaan om om onze eigen benen te kunnen staan.”
Sindsdien heeft Alcobrands een portefeuille van enkel maar exclusieve merken opgebouwd. Zo Mandarine Napoleon, jawel. Maar vooral ook de tequila Camino Real, de vodka Puchkin, de rum Stroh, de likeur Bénédictine, de wijnen van Achaval Ferrer, de gin Nr3, de rode vermouth van Carpano, de champagne Nicolas Feuillate enz. Verleden jaar werd een omzet gerealizeerd van zowat 7 miljoen euro. Het bedrijf stelt 8 mensen tewerk.
“De markt is vandaag zeker niet makkelijk”, zegt Dirk Boeckx nog. “Er zit nog groei in de onderkant, zegmaar bij Aldi en Lidl bv. waar onder private label goedkope producten verkocht worden. Wij zitten vooral in de bovenkant van de markt, in de betere zaken, de hotels, de bars. Of om het concreet uit te drukken: de flessen boven de 80 euro. Laat ons zeggen dat de flessen van minder dan 20 euro verhandeld worden in de discountwinkels maar dat de markt van 20 tot 80 euro nagenoeg dood is. Ons is het dan om de zogenaamde premium markt te doen, de markt van de duurdere flessen dus.”
Groeimarkten binnen de algemene verkoop? “Gin, rum en malt whisky. Het zijn drie nichemarkten die het vandaag uitstekend doen. Neem nu ons exclusief merk, The Glenrothes, een single malt. Er zijn in dit land kennelijk nogal wat whiskyfreaks. De verkoop van dat label is verleden jaar met liefst 30% gestegen. Maar laat me toch maar stellen dat elk merk zijn eigen consumenten heeft, ook Mandarine Napoleon inderdaad.”