Albert Herenkleding voor "heren van stand"

albert klerenAlbert Herenkleding geeft Antwerpen stijl. Als het vroegere Maison Albert kleedt de zaak al meer dan 80 jaar “elke heer van stand.” Zaakvoerder Mark Van Hove is er best trots op dat zijn bedrijf alles overleefd heeft.

Enkele tijd terug organiseerde Albert Herenkleding de “veertiendaagse van het maatwerk.” Mark Van Hove wilde er aandacht mee creëren voor de gepersonaliseerde kleding, het aanmaken van een heus pak op maat. Albert Herenkleding kleedt al 86 jaar al wat naam en stand heeft in de brede regio van Antwerpen.

Uiteraard hebben de recente modetrends maatwerk bijna helemaal uit de markt gereden. Zeker de jeugd draagt nog nauwelijks een maatpak. Albert Herenkleding zette in die vroege jaren nog meer dan 20 kleermakers aan het werk. Dat is vandaag zeker niet meer het geval. “Wij werken hier vandaag met vijf man”, zegt zaakvoerder Mark Van Hove. Mark Van Hove is de kleinzoon van de stichter van het bedrijf Albert Van Hove, destijds begonnen als meester-kleermaker. “Wij meten elke klant persoonlijk op en tekenen een patroon uit dat naderhand naar het productie-atelier gaat. Veelal in het Duitse Saarbrücken. Wij werken in dit opzicht oa. samen met stoffenleverancier Scabal.” Naast Scabal biedt de zaak ook de merken Ambiorix, John Miller en Mezzura aan.

In de Anselmostraat, in de buurt van het vroegere Antwerpse Gerechtshof is Albert Herenkledij tevens een vaste leverancier van toga’s voor advocaten en griffiers. De firma maakte in de beginjaren ooit nog militaire uniformen…

In de winkel wordt ook een ruim aanbod aan schoenen, hemden, ondergoed, pyjama’s en andere accessoires verkocht. “Alleen zwembroeken verkopen we niet.”

* Pakken op maat zijn uiteraard niet goedkoop?
Mark Van Hove: Dat hangt uiteraard af van de keuze van de stoffen. We werken in dit opzicht met verscheidene prijsniveaus. We beginnen zowat rond de 800 euro, volgens mij toch aanvaardbaar voor wat een heus kwaliteitsproduct moet worden.

* Hoe ga je de zaak de komende jaren verder uitbouwen?
Mark Van Hove: Wij moeten in eerste instantie ons bestaand kliënteel goed verzorgen. Dat is onze bestaansreden. Vervolgens willen wij speciaal aandacht besteden aan het jeugdig publiek. Ons initiatief met de veertiendaagse van het maatwerk lag in dat verlengde.