De Beroepsvereniging van Loodsen (BvL) en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) hebben een akkoord bereikt over een hangend conflict. Een stiptheidsactie die in de late middag begon is afgeblazen.
Oorzaak van het conflict was de zogenaamde multivalentiekwestie, een werkregeling waarbij Scheldeloodsen voortaan ook schepen op zee zouden loodsen en omgekeerd. Voor de loodsen was dat aanvankelijk een breekpunt omdat ze van oordeel waren dat loodsen op de rivier of op zee heel aparte expertises vereisen. Die multivalentie, een eis van minister Weyts. zou er nu komen, al krijgen rivierloodsen nog de kans om aan te tonen dat andere maatregelen voor meer efficiëntie zorgen.
Concreet zouden voortaan de loodsen zich niet moeten beperken tot de beloodsing op één strikt afgelijnd traject”, klinkt het bij het kabinet. “Zo wordt komaf gemaakt met de lange traditie waardoor de ene loods niet mag beloodsen op het traject van een andere loods, ook al beschikt die daarvoor over de nodig kennis en vaardigheden.”
Voor de rivierloodsen wordt de invoering van multivalentie uitgesteld tot eind 2019. “Intussen worden alle kansen gegeven aan de overige negentien maatregelen” zegt Yves Verspreet, woordvoerder van de Beroepsvereniging van loodsen, de BvL. Pas als dat niet lukt zou de multivalentie worden ingevoerd. “De minister wou zekerheid”.
Het loodswezen wordt momenteel hervormd om het efficiënter te maken. Voor de haven zou een stop van de loodsactiviteiten aanzienlijke gevolgen hebben. Havens vrezen voor hun imago als betrouwbare haven wanneer de toegankelijkheid door acties vermindert.