UPDATE:
Maandagavond heeft Katoen Natie een akkoord gesloten met de vakbonden. Er zal verder onderhandeld worden over de personeelsstatuten op basis van het verslag dat de arbeidsinspectie opmaakt na een inspectieronde maandagmiddag, in opdracht van minister van Werk, Monica De Coninck, bij Logisport. De bonden zetten hun stakingsacties stop, Katoennatie trekt haar schadeclaims voor stakende werknemers in. Eerdere verzoeningspogingen mislukten en met nieuwe acties leek het conflict bij Katoen Natie Terminals (KNT) gisteren nog te verscherpen.
Na acht uur onderhandelen zetten de drie havenbonden en de directie van KTN evenwel maandagavond hun handtekening onder een akkoord. Alle claims tegen de havenarbeiders worden ingetrokken. Later zal met Fernand Huts, de baas van KTN onderhandeld worden over de concrete toepassing van de wet-Major.
Beide partijen lijken er nog altijd van overtuigd te zijn dat zij bij de toepassing van de wet het gelijk aan hun kant hebben.
De syndicale afgevaardigden en hun aanhang hebben eerder Logisport op kaai 1227 uit de groep van KTN geblokkeerd. De vakbonden zijn ervan overtuigd dat KTN bij Logisport bedienden het werk van havenarbeiders laat doen.
De vakbonden hebben traditioneel van de zogenaamde wet-Major een strijdpunt gemaakt. Die bepaalt dat enkel erkende havenarbeiders havenarbeid mogen doen. De weg uit 1973 is al jarenlang de inzet van een conflict tussen sommige havenbedrijven en de vakbonden. Vooral Fernand Huts van KTN heeft al vaker de wet-Major totaal achterhaald genoemd. De wet is volgens hem mee de oorzaak van de internationale acheruitgang van de haven van Antwerpen.
Het rapport van de sociale inspectie dat uitgevoerd werd bij Logisporrt moet vast te stellen onder welk statuut de werknemers van Logisport aan de slag zijn. De vakbonden houden het erbij dat de werknemers die bij Logisport havenarbeid verrichten tot het paritair comité 301 behoren. Het moeten dus ook meteen erkende havenarbeiders zijn. De vakbondsafgevaardigden hebben in dit opzicht het recht om de naleving van de arbeidsreglementering vast te stellen. Het feit dat Logisport de vakbonden de toegang tot de site weigerde was de aanzet tot het conflict.
KTN houdt het erbij dat de werknemers van Logisport onder paritair comité 226 vallen, het comité voor de internationale handel, het verover en de logistiek. KTN heeft dan wél het recht om niet-havenarbeiders tewerk te stellen en de toegang tot de site voor de controle vanuit comité 301 te weigeren.