Founders – Joris and Benjamin 3 Oprichters Benjamin Manzi en Joris Vanherp.

AI-reisagent Maya haalt 1 miljoen op voor verdere groei

Maya, een Belgische AI-software voor reisorganisaties, heeft 1 miljoen euro opgehaald om zijn internationale expansie te versnellen. Deze investering komt van een groep ondernemers uit de tech- en toerismesector, waaronder enkele leiders van het bedrijf Lighthouse. Maya helpt de klanten van reisbedrijven sneller en persoonlijker advies te geven via AI-technologie.

Maya werd eind 2023 opgericht vanuit het reisplatform livetheworld.com, toen bleek dat bestaande software niet voldeed aan de groeiende vraag naar gepersonaliseerde klantenservice. De software is eenvoudig in te stellen voor nieuwe klanten en kan snel geconfigureerd worden, zodat reisorganisaties direct van de technologie kunnen profiteren. Inmiddels maken een twintigtal reisbedrijven, waaronder enkele grote namen in België, gebruik van Maya. Zij melden een stijging van hun verkoopcijfers tot 20%.

De software van Maya maakt het mogelijk voor reisorganisaties om hun klanten 24/7 te ondersteunen via een chatbot op de website, maar ook via e-mail, WhatsApp en andere kanalen. Reizigers kunnen hierdoor onmiddellijk antwoorden krijgen op hun vragen zonder wachttijden.

Joris Vanherp, mede-oprichter van Maya, legt uit: “Generieke AI-chatbots zijn vaak niet effectief voor de reisindustrie, omdat ze niet altijd de juiste antwoorden geven. Alleen een gespecialiseerde oplossing, zoals Maya, kan zorgen voor relevante en betrouwbare aanbevelingen die daadwerkelijk de verkoop bevorderen.”

Internationale groei

De opgehaalde financiering zal Maya helpen zijn technologie verder uit te breiden en zijn ambities voor internationale groei waar te maken. Het bedrijf krijgt daarbij niet alleen financiële steun, maar ook expertise van ervaren ondernemers zoals Matthias Geeroms, Ivo Minjauw en Peter De Moor van Lighthouse, en andere investeerders uit de tech- en reiswereld.

Maya heeft een team van experts in AI en reistechnologie. Mede-oprichter Benjamin Manzi, die eerder werkte bij TripAdvisor, ziet een belangrijke verschuiving in de reisindustrie: “Net zoals het internet de sector 25 jaar geleden veranderde, zal AI nu een vergelijkbare impact hebben. De technologie evolueert snel en bedrijven die vandaag investeren in AI zullen goed gepositioneerd zijn voor de toekomst.”

Maya is van plan zijn team in 2025 te verdubbelen en zich verder uit te breiden naar nieuwe markten, vooral in regio’s zoals het Midden-Oosten, waar AI een steeds grotere rol speelt in de toerismesector.