Agfa-Gevaert zet nieuwe stap op weg naar herstel

afgaDe weg terug is nog lang voor Agfa-Gevaert. De beeldvormingsgroep uit Mortsel slaagt er niettemin geleidelijk aan in om de overgang naar de digitale technologie waar te maken. Tijdens het eerste kwartaal van het lopende jaar werd zelfs een nettowinst van 10 miljoen euro gerealiseerd.

Agfa-Gevaert zit in een moeilijke markt. Het komt er voor het voormalige fotobedrijf op aan de omschakeling van analoge technologie naar digitale concepten te realiseren. Dat is zeker niet evident. Het bedrijf sleurt in dit opzicht met uitstaande pensioenlasten bovendien ook een loodzware erfenis uit het verleden mee.

De dalende verkoop van de traditionele fotoproducten weegt in dit opzicht op de omzetcijfers. Met 603 miljoen euro zakte de omzet tijdens het eerste kwartaal opnieuw met 3%. De inbreng van wat ze in Mortsel “de groeimotoren” noemen zorgde evenwel voor tegengewicht. Het gaat dan vooral om de directe radiografie en de IT-diensten van de divisie Agfa HealthCare en de inkjetproducten van Agfa Graphics. Ook de  verkoop van de kleinere divisie Specialty Products deed het goed.

Met een bedrijfsresultaat van 30 miljoen euro (+25%) kon topman Christian Reinaudo dan ook met enige tevredenheid terugkijken op de behaalde cijfers. Vooral omdat ook de schuldafbouw verder gezet werd en er vandaag nog slechts 40 miljoen overblijft van die andere kwalijke erfenis uit het verleden.