AFC, een dochter van de ADPO Group heeft 35 Fiat Panda’s in dienst genomen. AFC is gespecialiseerd in ADR transport, iso-tankcontainers, nationaal- en internationaal transport en expeditie. De wagens rijden op aardgas. Als logistieke dienstverlener in de chemie wil AFC daarmee een trendsetter zijn en het engagement voor het milieu concreet maken.
De ADPO Group uit Kallo heeft zich als logistiek bedrijf sterk gepostioneerd in de Antwerpse haven. Het bedrijf heeft een indrukwekkend park aan opslagtanks gebouwd. AFC zorgt voor het eigenlijk transport van de goederen.
Hedwig Vergauwen en Wouter Van Raemdonck van de concessie Waasland Motor uit Sint-Niklaas en Peter van de Gejuchte, van FCA Belgium (Fiat) overhandigden de sleutels van de wagens aan Filip De Dijcker, de managing director van AFC.
FCA Belgium is uiteraard opgetogen over de levering van de op aardgas aangedreven voertuigen en is overtuigd van het potentieel van aardgas voor een duurzame mobiliteit. Het gaat hier om voertuigen met een ‘dual-fuelsysteem’ (werkend op benzine en aardgas) dat de ecologische voordelen van aardgas combineert met het gebruiksgemak van benzine.
Wim Buzzi, Fleet Manager van FCA Belgium: “De CNG-technologie is een financieel haalbare technologie voor de klant dat op een eenvoudige manier beschikbaar is voor bedrijven en particuliere klanten. Auto’s met CNG-motor vormen op dit ogenblik de meest doeltreffende oplossing om vervuiling tegen te gaan en CO2 emissies terug te dringen, en dit gekoppeld aan geringe gebruikskosten. »,
De motivatie om voor Fiat Panda Natural Power (CNG) te kiezen was eenvoudig. Filip De Dijcker, managing director van AFC: “Als logistieke dienstverlener voor de chemische industrie willen wij mede trendsetter zijn naar groene logistiek, dit wil zeggen samen met onze klanten de ‘carbon foot print’ reduceren. Gezien het feit dat de ADPO Group reeds sinds mei 2014 over het eerste gecombineerde LNG/CNG station in België beschikt op onze eigen terrein en AFC reeds 15 trucks heeft in haar vloot die LNG als brandstof hebben was het een logische stap om ook de CNG toepassing naar kleine bedrijfswagens te onderzoeken .”
En nog: “Door het feit dat onze chauffeurs niet met hun truck naar huis dienen te rijden besparen we op rij- en rusttijden (tachograaf) én brandstofkosten en op de slijtage van de banden. Het is efficiënter om een kleine bedrijfswagen thuis te parkeren in vergelijking met een grote truck, ook naar goed nabuurschap toe voor buurtbewoners; 30 % minder CO2 uitstoot en 80 % fijn stof kadert ook perfect in duurzame en milieuvriendelijke mobiliteit. Verder is het een aantrekkelijk voordeel voor de chauffeurs om over een bedrijfswagen te beschikken en kunnen we hierdoor gemakkelijker kandidaat chauffeurs aantrekken.”