CEPA-ZwanstNaNie-still1

Acteurs Peter Van den Begin en Stefaan Degand informeren havenarbeiders

Met Peter Van den Begin en Stefaan Degand engageerde Cepa, de koepelorganisatie van de Antwerpse havenbedrijven, twee bekende acteurs als dokwerkers om hun collega-arbeiders te informeren over belangrijke onderwerpen als veiligheid, alcohol en drugs, digitalisering en diversiteit In vlotte en rake dialogen spelen beide rasacteurs hun rol alsof ze al jaren op de kaai staan. De mini-reeks, die de titel 'Zwanst na nie' meekreeg, zal geleidelijk aan worden verspreid via diverse kanalen.

“We zetten vaak veiligheids- en andere campagnes op touw, maar nog nooit eerder deden we het op deze manier. Met de nodige zwans willen we belangrijke, maar soms gevoelige thema’s uit onze haven bespreekbaar maken onder de havenarbeiders”, vertelt Cepa-directeur Yann Pauwels.

De filmpjes werden al een tijdje geleden ingeblikt en zullen in de loop van dit jaar via diverse kanalen geleidelijk aan worden verspreid. Onder andere via het Facebook- en Instagramaccount Den Havenarbeider, dat Cepa al een hele tijd inzet. Uiteraard werden de scenario’s op voorhand uitgeschreven, maar Van den Begin en Degand legden er in hun geheel eigen stijl hun accent in.

Het eerste filmpje gaat over veiligheid. “In deze aflevering geven de twee werkmakkers hun ongezouten mening over enkele belangrijke veiligheidsaspecten in onze haven, zoals smartphones tijdens het werk, de scheiding van mensen en machines op de werkvloer en de juiste veiligheidskledij. Op een authentieke manier leggen ze enkele opvattingen bloot die op de kaai leven, maar uiteindelijk komen ze door hun gesprek tot de juiste boodschap en inzichten”, zegt Pauwels.

Cepa zet al geruime tijd sterk in op arbeidsveiligheid, en met succes: onlangs kondigde ze nog namens de Antwerpse havengemeenschap de schitterende resultaten aan van haar eerste meerjarenplan rond veiligheid. Yann Pauwels: “Het aantal ongevallen per jaar is sinds 2016 bijna met de helft gedaald, en ook het aantal verletdagen per ongeval is stevig afgenomen. Onze inzet voor veiligheid gaat onverminderd verder; dit sensibiliseringsfilmpje past helemaal in deze visie.”

De vier webisodes werden gerealiseerd in samenwerking met Leitmotiv, het conceptbureau dat onder andere ook de succesvolle webserie ‘Vuile Klap’ realiseerde.