Het innovatiebedrijf Absintt is verhuisd naar een nieuw pand op de Antwerpse Graanmarkt. De twee vennoten sturen hun start-up daarbij resoluut in de richting van product- en dienstenverbetering. “Wij ondersteunen bedrijven tijdens hun innovatieproject”, zegt Orlando Thuysbaert. Hij heeft Absint samen met Matthias Schaubroeck opgericht in 2012. De derde vennoot van toen, Vincent Pirenne heeft inmiddels andere horizonten opgezocht.
Innovatie is effectief de motor van de economische ontwikkeling. Nogal wat bedrijven hebben het evenwel biezonder moeilijk om creatieve ideeën naderhand ook om te zetten in productie. “Veel bedrijfsleiders zien innovatie als een noodzakelijk kwaad. Zij zijn er niet echt mee bezig. Het maakt meestal geen deel uit van hun bedrijfsstrategie.”
Als studenten productontwikkeling zagen Orlando Thuysbaert en Matthias Schaubroeck alvast interessante markten open liggen. Het kwam er volgens hen op aan bedrijven te overtuigen van de slagkracht van innovatie en hen in dit opzicht een eigen traject uit te tekenen. Hoe zet je voor een keukenproducent als Dovy Keukens bv. een nieuwe dampkamp in de markt? De stap van creatieve idee naar de productie van een dampkamp die de klant ook wil is niet evident. Daar gaat niet alleen veel onderzoek mee gepaard. De uitwerking van de onderzoeksresultaten vergt dan weer een heel andere benadering.
Matthias Schaubroeck en Orlando Thuysbaert werken in dit opzicht een hele tijd samen met hun klanten om stap voor stap iets op te bouwen. Het is een lange weg die finaal tot een vernieuwende impuls voor het bedrijf moet leiden. Door constant je productie-aanbod te vernieuwen op maat van de klanten en de consumenten blijft het bedrijf ook gezond.
Absintt heeft ondertussen een indrukwekkende klantenportefeuille opgebouwd. Meer dan 70 bedrijven hebben al een beroep gedaan op de twee creatieve Antwerpenaars. Onder hen zelfs Turkse en Zwitserse ondernemingen. “Het loopt best goed”, zegt Orlando Thuysbaert. “Wij werkten bv. voor Ferrero Duitsland. Wij organiseerden er innovatiesessies waaruit de groeistrategie van het bedrijf moet gedistilleerd worden.”