De economische kansen die het internet biedt worden in Vlaanderen het best benut door de gemeente Aartselaar. Dat blijkt uit een onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG), in opdracht van Google. Terhulpen haalde het in Wallonië, Elsene in Brussel.
De interneteconomie in België is 13,6 miljard euro waard of 3% van het BNP. Daarmee staat België op een 20ste plaats van 34 OECD-landen. BCG verwacht dat de Belgische interneteconomie jaarlijks met 10% zal blijven groeien.
Filipe Deforche van de BCG: “Het groeipotentieel van de interneteconomie stimuleert veel van onze klanten om de digitale kanalen in alle aspecten van hun onderneming te integreren. De eTown Award kan bedrijven en gemeenten overtuigen om te investeren in e-commerce en het economisch potentieel van het internet te benutten.”
De Europese Commissie wil dat de verkoop van online producten en diensten tegen 2015 zo’n twintig procent van de economische groei uitmaakt.
Aartselaar kwam in het onderzoek van BVG als de beste Vlaamse gemeente naar boven. Aartselaar heeft duidelijk de meeste inspanningen gedaan om de kansen die het internet biedt voluit te benutten. Schepen Bart Lambrecht ontving de eTown Award voor zijn gemeente. Hij was opgetogen met deze belangrijke onderscheiding.
Bart Lambrecht: “We zijn zeer verheugd deze prijs te mogen ontvangen. Als gemeente trachten we er alles aan te doen om een optimaal ondernemersklimaat te creëren: 1/3e van ons grondgebied is voorbehouden voor bedrijven, we heffen zeer lage gemeentebelastingen zonder ‘pestbelastingen’, een voltijdse ambtenaar lokale economie ondersteunt starters en helpt ondernemingen met vergunningen via een KMO-loket, met de nabijheid van de A12 en E19 zijn onze bedrijven zeer bereikbaar, enzovoort. Aartselaar zet in op kennisgerichte kmo’s die op hun beurt optimaal het internet zijn gaan inzetten voor hun economische groei. We hebben dus de kiemen gelegd, maar het blijft wel een aangename verrassing om effectief de beste van Vlaanderen te zijn rond het optimaal gebruik van internet door de aanwezige kmo’s. De bekroning door Google wordt dan ook zeer gewaardeerd.”
Een voorbeeld van een ondernemer uit Aartselaar die succesvol het internet inzet, is Blue Moon. Gregory Buytaert en Mathieu D’Hondt, managing partners: “Blue Moon verzorgt licht, geluid en video voor bedrijfsevenementen, zowel grote, soms internationale events, als kleinere events met nood aan een snelle en efficiënte dienstverlening. Gezien Blue Moon gelegen is in Aartselaar, tussen de snelwegen A12 en E19, richten we ons dus ook op bedrijfs- en privé-evenementen in regio Antwerpen. We hebben ondervonden dat online adverteren ook voor een dienstverlenend bedrijf een duidelijke meeromzet kan creëren. We kunnen gericht onze doelgroep in regio Antwerpen bereiken en bovendien zijn de resultaten goed meetbaar.”
Foto: Schepen Bart Lambrecht (N-VA) (tweede van rechts) op de prijsoverhandiging van de eTown awars.