De kruispunten in kwestie zijn die van de A12 met Bist/Langlaarsteenweg, Vluchtenburgstraat/Leugstraat, Helststraat/Guido Gezellestraat, Cleydaellaan/Kontichsesteenweg en Terbekehofdreef/Atomiumlaan. “Ze zijn erg druk en onoverzichtelijk, leiden dagelijks tot lange files en er gebeuren vaak zware ongevallen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Twee van de vijf kruispunten die onder handen genomen worden, horen tot de tien gevaarlijkste van Vlaanderen. In het regeerakkoord is de uitdrukkelijke wens vervat om de A12 opnieuw in te richten.”
Voka: belangrijke stap
De opstart van het onderzoek vloeit voort uit het overleg tussen Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, de burgemeesters van Aartselaar, Boom, Hemiksem, Niel, Schelle en de districtsburgemeesters Hoboken en Wilrijk en het Agentschap Wegen en Verkeer over de precaire mobiliteitssituatie op de A12. De studie moet in de loop van 2022 leiden tot een voorontwerp, waarmee een omgevingsvergunning kan worden aangevraagd.
Dirk Bulteel, directeur belangenbehartiging Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland: “We zijn tevreden dat minister van mobiliteit Lydia Peeters aan AWV de opdracht heeft gegeven de belangrijkste afspraak uit het totaalpakket aan maatregelen uit te voeren: de start van de herinrichting van de A12. Dat zal de economische mobiliteit in deze zone opnieuw vlot trekken.’
Van bij de start van het onderzoek wordt ingezet op participatie. Het studieconsortium zal in overleg gaan met de betrokken gemeenten en partners, er komen online gesprekken met delegaties van belangenverenigingen, bedrijven, middenveldorganisaties en scholen en uiteindelijk ook een digitale bevraging van de ruimere bevolking van de omgeving. Het consortium, ‘Team A12’, krijgt zowat 19 maanden de tijd om het onderzoek af te ronden.