De A12 is ongetwijfeld een van de belangrijkste industriële assen van de provincie Antwerpen. Met liefst 3570 ondernemingen vormt het district Wilrijk in dit opzicht zowat het grote hart van de regio. De Antwerpse schepen voor Economie, Philip Heylen (CD&V) was de gastspreker op de ontbijtvergadering van de A12 Business Club en tekende met enthousiasme de economische inbreng van de A12 uit.
De stad Antwerpen zet geëngageerde inspanningen op om het economisch belang van de regio verder uit te bouwen en te versterken. Antwerpen is vandaag met liefst 42.000 ondernemingen het zwaartepunt van de Vlaamse economische ontwikkeling. In en om Antwerpen wordt 20 miljard euro aan toegevoegde waarde gerealiseerd.
Volgens Philip Heylen is innovatie een van de grote krachtlijnen van zijn economisch beleid. De schepen zette in zijn causerie verscheidene initiatieven centraal die de toekomstige expansie moeten waar maken. Daarbij wordt de focus vooral gelegd op de haven, de logistiek, de retail en de e-commerce. De schepen haalde specifiek bv. Blue Gate Antwerp aan, een initiatief waarbij de vervuilde industriële gronden ten zuiden van de stad omgebouwd worden tot een site voor hightech. BlueChem is een van de eerste projecten dat op Blue Gate Antwerp ingeplant zal worden, een opening naar de hoogtechnologische ontwikkelingen in de chemie.
Heylen duidde verder initiatieven aan als Antwerp Headquarters, de startersbegeleiding vanuit de stad Antwerpen, de investdesk, de samenwerking met de universiteit Antwerpen met het oog op het lanceren van indsutriële spinoffs enz.
De autoweg A12 en het district Wilrijk zitten mee ingebouwd in de langetermijnstrategie van de schepen. Met bedrijven als Atlas Copco, Isvag, de Henschel-site, Kärcher, Coolblue e.a. is het district Wilrijk duidelijk een van de economische sterkhouders van de regio. De A12 werd in het verleden mee ontwikkeld als een as waarrond zich nogal wat grootschalige detailwinkels vestigden. Schepen Heylen is er alvast op bedacht om ook voldoende ruimte te creëren voor de kleinschalige detailhandel.
Heylen prees zichzelf gelukkig dat hij bij de verdere ontwikkeling van de regio in dit opzicht kon rekenen op het engagement van de vele honderden ondernemers en de zelfstandigen en specifiek ook de A12 Business Club van voorzitter Freddy Michiels en zijn leden.
“Antwerpen realiseert met 42.200 euro per inwoner het hoogste BBP per hoofd van de bevoking. Daar heeft Wilrijk en de brede omgeving alvast een ontzettend belangrijk aandeel in geleverd”, besloot Heylen.