Pakweg drie jaar nadat bij Opel Belgium in Antwerpen de laatste Astra van de band liep kunnen kandidaat-investeerders zich aanmelden voor 90 hectaren schitterend gelegen industriegrond in de haven. De site geeft rechtstreeks toegang tot de kaaien en de uitstekende logistieke faciliteiten van de havendokken.
Opel Belgium werd drie jaar geleden gesloten. De trieste neergang van het ooit zo succesvolle autobedrijf werd daarmee besloten. Meteen kwam een prachtige industriële site vrij voor kandidaat-investeerders. Alleen was het nog niet duidelijk wat het bedrijventerrein en de gebouwen moeten kosten. Er bleek alsnog geen akkoord tussen de curator van het inmiddels failliete General Motors en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) dat een voorkooprecht had op de site. GM eiste 77 miljoen euro, GHA bood bij zijn voorkooprecht 30 miljoen euro.
De rechtbank heeft beide partijen inmiddels dichter bij elkaar gebracht en bij vonnis uitgemaakt dat de site van Opel Belgium vandaag 44 miljoen euro waard is. Het is nu aan GM om uit te maken of het effectief wil verkopen. Het heeft daartoe 30 dagen de tijd.
GHA is alvast van plan om de site opnieuw te onwikkelen en er vooral activiteiten met een hoge toegevoegde waarde te laten uitoefenen. Er wordt evenwel niet meer verkocht. Er zouden enkel concessies toegekend worden.
De Vlaamse regering legde eerder al contacten met kandidaat-investeerders en gaf daarbij de voorkeur aan ondernemingen uit de auto-inudstrie. In hoeverre die dromen werkelijkheden zullen worden moet alsnog afgewacht worden. Nu er duidelijkheid is over de beschikbaarheid van de gronden en de prijs kan er in elk geval een stap vooruit gezet worden.
“Het is een once in a lifetime-kans dat we een terrein van 90 hectare in concessie kunnen geven”, zegt Eddy Bruyninckx, de topman van het Antwerps Havenbedrijf. “We zoeken bij voorkeur een of meer industriële spelers die niet per se uit de autosector moeten komen.” Dat zou er kunnen op duiden dat de Katoen Natie die eerder al belangstelling liet blijken voor de site pas in aanmerking komt als er geen industriële geïnteresseerden gevonden worden.
Het Havenbedrijf werkt oa. samen met Flanders Investment & Trade om kandidaat-investeerders te vinden.