Het verhaal van Del Rey is te mooi om niet te bundelen. Een familiebedrijf dat 75 jaar lang garant staat voor ambachtelijk gemaakte zoetigheden verdient een ereplaats in elke boekenkast. “Ik ben aan het boek al in 2016 begonnen” steekt Anne Seutin, echtgenote van Patissier-chocolatier Bernard Proot, van wal. “Ik was er het hart van in dat er geen publicatie van het bedrijf dat mijn ouders in 1965 hebben opgericht – Mylène – is verschenen. Dat was ook een mooi ondernemingsverhaal” vertelt Anne wat geëmotioneerd. Na de overname van die familiezaak was ze boos, maar vastbesloten om wel het verhaal van Del Rey te vereeuwigen.
Mysterieus glazen atelier
In haar boek, gaat ze terug naar de start van Del Rey, toen nog Maison Rey. Anne vertelt ook het verhaal van die ‘Koninklijke’ naamsverandering en hoe de eerste productie van pralines en koekjes in het mysterieus glazen atelier van mijnheer Faustin gebeurde. ‘Mijnheer’ want niemand kende zijn voornaam. Omdat de recepten een groot geheim waren, mocht niemand in het atelier komen, wie iets nodig had klopte op het raam en kreeg dan de zoetigheden via een luikje toegeschoven. Vele jaren later, in 1983, hebben Bernard en Anne de zaak kunnen overnemen én de recepten. Vandaag worden de lekkernijen nog steeds volgens die recepten bereid en ook volledig ambachtelijk.
In het boek ‘Klein én Fijn’ verklapt Anne ook enkele populaire recepten. “Volledig zoals wij ze vandaag nog maken”, voegt Bernard er aan toe. Zo kan je nu thuis Cannelés en citroentaart maken, volledig ‘à la Del Rey’. Het boek is ook geïllustreerd met foto’s van vroeger en nu. De toekomst is ook verzekerd. Twee van de vier kinderen, Jan en Julie werken mee in de zaak. Op jonge leeftijd draaiden ze al mee om een zakcentje bij te verdienen. Bernard en Anne hebben er ook hard voor moeten werken. Het geld dat ze hadden bijeen gespaard om een auto te kopen, hebben ze volledig in de zaak geïnvesteerd.
Boudewijn de Groot
Er werden ook een aantal getuigenissen van klanten opnemen in het boek. Onder hen Della Bosiers en Boudewijn De Groot. Ze zijn beiden grote fan van de lekkernijen van Del Rey. Boudewijn stuurde onlangs nog zijn nieuwste verzamel-cd op. Uiteraard was hij ook één van de eersten die het boek toegestuurd kreeg.
Met het boek wil Anne ook alle ondernemers van kleine KMO’S een hart onder de riem steken. “Ik heb zoveel respect voor al die (soms kleine) familiebedrijven die er elke dag staan en moeite doen om de klant een goed gevoel geven en om goede producten te verkopen. Je ziet die hoe langer hoe meer verdwijnen en dat is intriest. Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar jonge mensen mogen niet bang zijn om de sprong te wagen. Een goede bakker en beenhouwer zijn toch een enorme meerwaarde voor de stad. ”, zegt ze resoluut. Ondertussen zoekt een vrouw die gepast haar pralines wou betalen naar 20 cent, maar de verkoopster zegt “laat maar zitten je ben hier al zo lang vaste klant”. Het illustreert net dat wat Anne bedoelt, klant is koning.
Het boek ‘Klein én fijn’ kost 30 euro en is enkel verkrijgbaar in de winkels van Del Rey.