Hij was de files rond Antwerpen beu en is met zijn fabriek uiteindelijk in Brecht beland. Manuel Goosssens is met zijn hondenkoekjes een echt succesverhaal aan het schrijven. Hij verleidt nu 55 miljoen Chinese honden met zijn malse brokjes. Het Zakelijk Netwerk kende Manuel Goossens de award 2013 toe als “de meest creatieve ondernemer van het jaar.”
Hij was er nauwelijks 12 en hij was al intensief bezig met hamsters. Kopen en verkopen. Op z’n 15de ontwierp hij een eigen origineel voederbakje. Manuel Goossens is al die tijd bezig geweest met dieren. Vooral met honden. Vandaag ook met katten.
Dierenvoeding is een enorme groeimarkt. De Amerikanen hebben het over PET-food. De grote multi’s hebben die markt al veel eerder onderkend. Zowat alle grote concerns als Nestlé en P&G hebben een eigen divisie dierenvoeding. Manuel Goossens zag daarin een uitdaging. Hij was van oordeel dat hij minstens even goed kon doen. En zelfs veel beter. Hij ging daarom experimenteren met de samenstelling van zijn eigen koekjes. Liet die vele jaren bakken in Nederland. Op basis van zijn eigen recepten.
Het merk Hupple deed het na verloop van tijd vrij goed. Ontzettend goed zelfs. Manuel Goossens kreeg opdrachten binnen van verscheidene distributeurs. Hij mocht hun huismerken aanmaken. In die mate dat de jonge ondernemer ging dromen van een eigen productie-installatie met dito opslagmagazijn.
“Wij groeiden immers jaar na jaar verder door. Gemiddeld 30% op jaarbasis. Zelfs nauwelijks bij te houden. Het leek ons dus aangewezen om de productie in eigen hand te nemen. Vandaar de beslissing om te investeren in een eigen productie-eenheid. Waarbij we onze onderzoeksresultaten op het vlak van malse koekjes zelf konden omzetten in een eigen productielijn.” De nieuwe fabriek werd onlangs opgestart.
Good !D, de bvba boven de merknaam Hupple heeft nu twee objectieven: in de toekomst nog meer nieuwe producten lanceren en geleidelijk ook de exportmarkten veroveren. “Steile ambities allicht, juist maar ik ga ervan uit dat alles wat nu groot is ooit klein begonnen is. We gaan dus stap voor stap.”
Manuel Goossens is er van zijn kant biezonder fier op te kunnen bewijzen dat er vandaag hoe dan ook nog ruimte is voor innovatieve groei. “Jonge ondernemers mogen niet aarzelen om de hand aan de ploeg te slaan en te bewijzen dat het echt nog kan. Ondanks de latente crisis. Kijk eens, we zijn destijds in Brasschaat helemaal van niets begonnen. Het ging evenwel elk jaar beter. Ik ben ervan overtuigd dat de groei volgend jaar zelfs extreem zal zijn.”
Bij Good !D werken vandaag 10 man. De gerealiseerde omzetcijfers dekt Manuel Goossens liever discreet toe. “Niet iedereen gaat daar belangeloos mee om.”
Zakelijk Netwerk
Manuel Goossens kreeg zijn prijs toegekend door het Zakelijk Netwerk, een initiatief dat opgezet werd in Brasschaat. Het Netwerk wil ondernemers bij elkaar brengen om elkaar beter te leren kennen. “Het feit dat twee ondernemers die met elkaar in proces lagen hun conflict tijdens een van onze ontmoetingsdagen hebben uitgepraat toont aan dat elkaar kennen en communicatie belangrijk zijn.”
Lutgart Bredael-Smekens is voorzitter.