Een webshop beginnen lijkt vandaag erg makkelijk. Maar schijn bedriegt, want je moet ook heel wat logistiek regelen. Eén van de belangrijkste knelpunten hier is nagaan waar je je goederen zal stockeren. Daarom geven we je hier onze 5 tips voor een efficiënt magazijn.
1. Let op je product
Je magazijn aanpassen aan je product en je markt is een eerste, onontbeerlijke tip. Onvoorspelbaarheid kan je hier parten spelen. In e-commerce kan je snellopende topproduct van de ene dag op de andere dag aan populariteit inboeten. Een traagloper kan daarentegen opeens goed scoren. Door in te zetten op een efficiënt ingerichte opslagruimte speel je in op die onvoorspelbaarheid, en kan je de kosten ervan minimaliseren.
2. kies voor modulaire rekken
Je magazijn zelf richt je best modulair in. Zo kan je makkelijk onderdelen verhuizen en aanpassen aan je groei.
Voor lichte en kleinere producten zijn legbordstellingen een interessante keuze. Hoe minder verloren ruimte tussen de producten in je rekken, hoe meer je erin kwijt kan. Dankzij accessoires kan je de rekken ook zo indelen dat je naast verschillende types dozen bijvoorbeeld ook losse producten stockeert. Breedvakstellingen zijn dan weer aangewezen voor halfzware en grotere producten. En indien je palletten stockeert dan zijn palletrekken aan de orde.
Heb je plots nood aan meer stockageruimte? Dan zijn deze systemen heel gemakkelijk uit te breiden met een hele reeks secties of niveaus.
3. Zoek het hogerop
Wanneer je magazijn te klein wordt zoek je het best hogerop. Een platform of tussenvloer kan zo meer ruimte creëren en zorgt dat je alles optimaal benut. Platformen zijn snel op te bouwen en kan je ook verplaatsen mocht je van locatie wisselen. Verschillende systemen kunnen ook dienen als onderbouw voor een extra verdieping of kunnen opgebouwd worden als een etagebouw met gangpaden op hoogte.
4. Zorg voor een efficiënte indeling
Je magazijn moet daarnaast efficiënt ingedeeld zijn. Organiseer bijvoorbeeld je ruimte zodat veelgekozen producten vooraan in je magazijn staan en je dus je eigen loopafstand beperkt. Minder populaire producten kan je op een verdieping of een pallet stockeren. Zorg daarnaast voor een duidelijke indeling en zorg voor markering, bijvoorbeeld met magnetische strips, barcodes of wegwijzers.
5. Stel je voorraadbeheer scherp
Je voorraad goed beheren is het laatste stukje van de puzzel. Investeer daarom in goede voorraadbeheer-software. Zo weet je op elk moment van de dag wat je precies in stock hebt en kan je analyses uitvoeren op aankoopgedrag van je klanten.