sensor

3D-sonarsensoren maken onbemand varen mogelijk

Geautomatiseerd varen is de toekomst van de binnenvaart. Vandaag klinkt het allicht nog futuristisch, maar onderzoek van Universiteit Antwerpen en Port of Antwerp brengt de droom dichterbij. 3D-sonarsensoren spelen hierbij een belangrijke rol.

De Universiteit Antwerpen en Port of Antwerp werken samen en zetten in op technologische innovatie. Een van hun projecten draait rond autonoom varen. Een onbemand schip leidt namelijk tot serieuze kostenreducties en biedt een antwoord op de toenemende mobiliteitsproblemen en stijgende prijzen van het wegtransport.

“Om autonoom varen mogelijk te maken, is het voortdurend monitoren van de omgeving van het schip van het allergrootste belang”, legt professor Jan Steckel uit, die zich al jaren verdiept in sensorsystemen. “Dat kan met camera’s, maar in moeilijke omstandigheden zoals bijvoorbeeld bij mist werken die niet goed.”

Om die reden ontwikkelt professor Steckel geavanceerde sensorsystemen voor in moeilijke condities, waarbij hij gebruik maakt van sonarsensoren. Deze sensoren trekken zich namelijk niets aan van die moeilijke omstandigheden. Zij kunnen zorgen voor een robuuste omgevingswaarneming, die bovendien ook betaalbaar is.

Professor Steckel gaat aan de slag met het CoSys-Lab, een onderzoeksgroep van de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen van Universiteit Antwerpen. Het lab is wereldleider op het vlak van innovatieve sonartechnologie. In de laatste weken van 2020 werd de technologie met succes getest op de Tuimelaar, een schip van Port of Antwerp. In 2021 komt er een vervolgproject aangezien Port of Antwerp groen licht gaf aan het project ‘3D Sonar and Lidar for Vessel monitoring’ van professor Jan Steckel.