Mediahuis-gevel Mediahuis.

2020 is kanteljaar in digitale transformatie van Mediahuis

Ondanks de aanzienlijke impact van de Covid-19-pandemie op de advertentieomzet, zette Mediahuis ijzersterke resultaten neer op het vlak van lezersinkomsten. De nieuwssites van Mediahuis, waartoe ook Made in Antwerpen behoort, registreerden ongekend hoge bezoekersaantallen, het aantal digitale abonnees groeide bijzonder sterk en podcasts werden een vaste waarde binnen het journalistieke aanbod. Aan het einde van het jaar bedroeg het totaal aantal abonnees van de groep 1,7 miljoen.

De merken van Mediahuis in België, Nederland, Luxemburg en Ierland hebben hun abonnees in 2020 met 11% zien toenemen, vooral door een sterke stijging van de digitale abonnementen. In België namen die toe met 46 procent, blijkt uit de jaarresultaten van de mediagroep. Inclusief de abonnees van de recent verworven Nederlandse NDC-mediagroep telt Mediahuis nu 1,7 miljoen abonnees.

Gert Ysebaert, ceo Mediahuis groep: “De stappen die Mediahuis de voorbije jaren zette op het vlak van digitale transformatie maakten dat we als groep sterk stonden toen de Covid-19-crisis toesloeg. De veerkracht en wendbaarheid van onze organisatie werd danig op de proef gesteld maar we doorstonden de test met glans. Onze nieuwsmerken bleven sterke journalistiek brengen en bereikten meer mensen dan ooit tevoren. Maar ook als organisatie maakten we het afgelopen jaar een versnelde digitale transitie door. Mediahuis wist de omschakeling te maken van een printbedrijf met digitale expertise naar een digitaal bedrijf dat ook bijzonder sterke printmedia maakt. Dat maakt van 2020 een kanteljaar in de digitale transformatie van onze groep, waarmee we een sterke basis hebben gelegd voor verdere groei.”

Mediahuis zag ook zijn omzet toenemen, ondanks een daling van de advertentieomzet door de coronacrisis. De omzet van Mediahuis bedroeg in 2020 990,5 miljoen euro, 132,6 miljoen meer dan een jaar eerder. De groei wordt verklaard door INM dat in 2020 een volledig jaar werd opgenomen, de toevoeging van Saint-Paul Luxembourg vanaf mei en NDC mediagroep vanaf december. De advertentieomzet van de nieuws- en andere media is door de coronacrisis dan weer afgenomen, afhankelijk van het merk en de markt met 10 tot 20 procent. “Maar dankzij de succesvolle verkoop van digitale abonnementen en de sterke groei van e-commerce kon de groep een deel van dit omzetverlies compenseren”, klinkt het. De nettowinst steeg van 14,7 naar 58,6 miljoen.