Er moeten meer containers per binnenschip vervoerd worden tussen de havens van Antwerpen en Gent. Op die manier kunnen de overbezette wegen tussen beide steden voor een stuk ontlast worden. Het Gentse Havenbedrijf heeft overigens 200.000 euro aan steun ter beschikking voor de operator die de trafiek wil gaan uitbaten.
Het vrachtwagenverkeer tussen Antwerpen en Gent wordt effectief hopeloos. De files zijn eindeloos. Gent wil in dit opzicht een inspanning doen om het leed wat te verzachten en ten minste te proberen enkele honderden containers van de weg te halen en ze op binnenschepen te zetten.
Gent wil op die manier trouwens de internationale draaischijf worden voor containeroverslag via binnenvaart tussen Antwerpen, Zeebrugge, Rotterdam,, Zuid-West-Vlaanderen en Frankrijk. Of hoe een verbinding kan gelegd worden tussen de deepsea containerhavens Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam en het hinterland van Gent, Zuid-West Vlaanderen en Frankrijk. De intermodale verbinding tussen Antwerpen en Gent is dan zoveel als een eerste schakel in dit verhaal.
“Een regelmatige verbinding met Antwerpen voor containers komt tegemoet aan de vraag van de industriële verladers en logistieke bedrijven in en rond beide havens”, heet het in Gent. “Bovendien sluit dit initiatief aan bij de verdere ontwikkeling van het Kluizendok voor activiteiten op het vlak van logistiek en distributie. De nieuwe intermodale dienst moet dan wel een regelmaat bieden van minimum drie vaarten heen en terug per week.”
De modaliteiten van de open oproep zoals het opzet, de toewijzingscriteria, de uitvoering en de opvolging zijn terug te vinden op de website van de Gentse haven, www.havengent.be/containerdienst. Alle voorstellen moeten ingediend worden voor 6 oktober e.k.