Het expeditiebedrijf Eco Modal uit Kallo verwerkt elk jaar zo’n 200.000 vliegtuigbanden van Bridgestone. Die worden voor pakweg 200 luchtvaartmaatschappijen als Etihad Airways en Iran Air over de hele wereld verstuurd. Daarmee volgt Eco Modal wel even een koers die afwijkt van de oorspronkelijke doelstellingen. “Wij zetten aanvankelijk alles op intermodaal vervoer,” zegt zaakvoerder Erik Smet. “Maar een goede strategie is veelal ook op puur toeval gebouwd.”
Eco Modal is een vrij jonge firma die vroeger als Euro Nordic Belgium samen met een Nederlandse partner opereerde. Zo’n drie jaar geleden gingen de Belgen en de Nederlanders uiteen. Erik Smet stichtte meteen Eco Modal. “Ik heb zelf vele jaren voor oa. Westerlund gewerkt. Ik voelde er na verloop van tijd wel wat voor om een eigen bedrijf op te starten. Het ging aanvankelijk allemaal vrij goed. Wij voelden de crisis van 2008 zelfs niet eens. Vandaag gaat het moeizamer. Er zit wel wat beweging in de markt maar de opstoten worden even snel gevolgd door periodes van neergang. De conjunctuur kwakkelt, er zit geen stabiliteit in.”
Bridgestone garandeert Eco Modal anderzijds wél enige zekerheden. De business met de vliegtuigbanden is een mooie zaak. Vliegtuigbanden kunnen tot tien keer geherrubberd worden. Ze moeten daartoe naar de fabriek in Frameries. Het vervoer van versleten en weer geherprofileerde banden zorgt voor continuïteit in de activiteiten van Eco Modal. Het expeditiebedrijf heeft daartoe overigens ook een eigen magazijn gehuurd waar tot 11 meter hoog kan gestapeld worden.
Met een omzet van nagenoeg 3 miljoen euro moet Eco Modal ondertussen rijden en omzien. “We hebben wél wat omzet verloren in vergelijking met enkele jaren terug maar we blijven overeind. Onze rentabiliteit is alsnog bevredigend.” Blijft de uitdaging om de oorspronkelijke strategie van de firma in de richting van het intermodaal vervoer verder uit te tekenen. Dit lijkt vandaag niet evident. “Iedereen heeft de mond vol over intermodaal vervoer maar als puntje bij paaltje komt schrikken de meesten terug. De prijzen zijn niet erg aantrekkelijk. Het spoor is bovendien niet erg flexibel. Wij hebben als Eco Modal niettemin zwaar geïnvesteerd in de aankoop van containers, zowel tankcontainers als bulkcontainers en high cube containers. Ik mag dan ook hopen dat wij in die richting verder zullen kunnen doorgroeien. Onze business met Bridgestone tekent nu voor nagenoeg 50% van onze omzet. We moeten zorgen voor een sterkere diversificatie.”
De intermodale activiteiten zijn vandaag vooral op het voormalige Oostblok gericht. In dit opzicht is in Polen Eco Modal Polska opgericht, een vooruitgeschoven post op een snel groeiende markt. Daar werken twee eigen personeelsleden.
Eco Modal is als expeditiebedrijf met zijn tien personeelsleden multidisciplinair. Het bedrijf biedt de klanten een full range service aan met zowel dedouanering, verzekeringen, scanning en zelfs opslagfaciliteiten. De firma is bovendien ook lid van de multinationale Marco Polo Line.