20% meer omzet bij New Holland Tractor

tractor
New Holland Tractor uit Antwerpen heeft een goed boekjaar 2012 achter de rug. Het bedrijfsresultaat steeg met liefst 40% tot 31 miljoen euro. De omzet lag met 453 miljoen euro 20% hoger. Gedelegeerd bestuurder Luc De Splentere wil niet gezegd hebben dat het bedrijf daarmee alle onzekerheden uit het verleden achter zich laat. “Er zijn zoveel factoren die we niet in eigen hadden hebben. We hebben vandaag effectief enkele troeven maar we kijken hier in België ook nog tegen ernstige handicaps op.”

New Holland Tractor
is vergroeid met de haven van Antwerpen. Het bedrijf is destijds gegroeid uit de productiefabriek van Ford en in 1964 omgebouwd naar de productie van tractoren. Na de overname van New Holland uit de Sperry groep in 1986 werd Ford New Holland in 1991 doorverkocht aan de Fiat groep die in 1999 ook nog eens Case IH overnam en het bedrijf CNH vormde. Intussen is de omzet van CNH van 12 miljard dollar verder doorgestegen tot 19.7 miljard dollar in 2012 en wordt in 2013 een verdere integratie met Fiat Industrial tot één van de grootste bedrijven in de markt van kapitaalgoederen gerealiseerd. Luc De Splentere is overigens ook bestuurder in CNH Belgium, de fabriek voor maaidorsers, hakselaars en grootpakpersen in Zedelgem, waar hij meer dan 20 jaar aan de slag was.

Na 1991 heeft het uiteindelijk heel wat voeten in de aarde gehad vooraleer de Antwerpse tractorenfabriek haar plaats vond in het geheel, maar ondertussen is de missie als producent van de aandrijflijnen voor de landbouwtracktoren wel duidelijk bepaald. Toch blijft Luc De Splentere voorzichtig en moeten we naar de toekomst toe alert blijven.

“Wij maken hier in Antwerpen aandrijflijnen voor de tractoren die binnen de groep gemaakt worden. Wij exporteren dus aandrijflijnen naar onze zusterbedrijven in Engeland, Oostenrijk en de Verenigde Staten en losse onderdelen naar Brazilië, Mexico en Italië. Daarmee zitten we al in een heel concurrentiële omgeving want uiteraard doen ook onze zusterbedrijven hardnekkige inspanningen om de interne concurrentiepositie te verbeteren.”

“Wij hebben al die jaren hard gewerkt om in onze fabriek hoogstaande kwaliteit te leveren en met “lean manufacturing” de efficiëntie van het bedrijf continu te verbeteren. Dit heeft ertoe bijgedragen dat de productie van nieuw ontwikkelde continue variabele transmissies (volautomatische aandrijvingen) aan de Antwerpse vestiging werden toegewezen. Dit heeft samen met het relatieve herstel van de tractorenmarkt na de inzinking van 2009 de significante omzetstijging bepaald.”

De loonkost problematiek blijft ondertussen echter wél als een heuse hypotheek over de Antwerpse fabriek hangen. “Weet je, als je hier in Antwerpen 36 euro betaalt per gepresteerd uur en in Italië…. 25 euro dan besef je best dat je kwaliteit, je leverbetrouwbaarheid en je productiviteit enorm veel beter moeten zijn om de Italiaanse collega’s achter je te laten. Dat is onze permanente zorg.”

De ontwikkelingen op de tractorenmarkt worden bovendien nog eens fundamenteel bepaald door de landbouwpolitiek met haar subsidieregelingen, de evolutie van de grondstoffenprijzen en de financiële ontwikkelingen.

CNH is er ondertussen best trots op dat de groep vandaag zo’n 20 tot 25% van de wereldwijde tractorenmarkt beheerst. Voor de nostalgici: weet dat de blauwe tractoren nog altijd herinneren aan de tractoren van Ford, de rode aan die van Case zelf.

Bij New Holland Tractor werken vandaag zo’n 1100 mensen.