Steeds meer ondernemers uit de creatieve industrie slaan de handen in elkaar. Bij elke externe samenwerking duiken nieuwe uitdagingen en vragen op. Daarom organiseert Flanders DC op 16 maart een Expertendag in de Art Nouveau zaal van Horta in Antwerpen. Tom De Maeijer, mede-zaakvoerder van Monar, dat zijn 50ste verjaardag vierde in 2017, zal er de Collabs Monar-case toelichten.
Tom De Maeijer: “Monar gelooft sterk in talent van eigen bodem en wou met dit Collabs-project ook voor Belgisch design een platform bieden.”
De Expertendag is bedoeld voor groeiende en mature ondernemingen die minstens 3 jaar actief zijn. De deelnemers kiezen of ze de sprekers-experten in een klein groepje of tijdens een 1-op-1 gesprek hun vragen willen voorleggen. Info over het programma en hoe inschrijven, vind je hier.
De Monar Collabs-case
Collabs is een collaboratie, een bijzondere samenwerking, die je tot stand brengt met een bepaald product/merk en dat op een zeer kleine oplage, slechts 8 tot 12 stuks per collab. Te vergelijken met collectors’ items.
Om zijn 50ste verjaardag te vieren, creëerde modeketen Monar maar liefst vijftig exclusieve collabs met vijftig van zijn favoriete merken die in de Monar-winkels verkocht worden, met toevoeging van enkele opkomende designers. Gedurende 14 weken bracht Monar telkens op dezelfde dag een ‘drop’ met enkele exclusieve collabs uit.
Tom De Maeijer: “De Collabs opzetten, was op zich een huzarenstuk. Het feit dat grote merken zoals Fila een Collab wilden aangaan, is een blijk van waardering voor Monar. Met het communicatiebureau oona hebben we een structuur opgezet waarbij elke collaboratie een ambassadeur kreeg. Meer dan 200 influencers, bloggers, journalisten, muzikanten, … werden hiervoor aangesproken. Zij konden zelf kiezen welk merk/product ze wilden dragen om hiervoor als ambassadeur te fungeren.”
De foto’s die de ambassadeurs maakten werden met de wekelijkse drop vrijgegeven.
Samen met zijn zus Els leidt Tom De Maeijer het familiebedrijf Monar dat vijf winkels heeft in Antwerpen. Ook bieden ze enkele private labels zoals Sofie’s Choice, Syster Ø Bror, Slaye, O’Saturo, Monar en Fiamme aan in de eigen verkooppunten en andere multimerkenwinkels.
Els is verantwoordelijk voor de aankoop van de collecties. Samen met dochter Elisa Mol, die ook ontwerpster is voor haar eigen schoenenlabel Flamme, onderhoudt ze de contacten met ongeveer 150 leveranciers. Als zakelijk leider coacht Tom de marketingafdeling o.l.v. fotograaf Stig De Block.