Afgelopen zomer stuntte wielrenner Wout van Aert nog met zijn blauwe voorband in de Tour de France. Ook sponsor Swapfiets zette een straffe prestatie neer. Met 5.000 abonnees in Brussel en 10.000 in Vlaanderen realiseert het fietsabonnement met de blauwe voorband een gestage groei in lijn met hun missie: zoveel mogelijk mensen op een fiets krijgen én die fietsen zo circulair mogelijk produceren.
De groeiende fietsinfrastructuur in onze steden, gecombineerd met stijgende populariteit van duurzame vervoersmodi, leverde Swapfiets al een sterke groei op in 2020. Toen kwamen er goed 5.000 klanten bij op een jaar tijd. Ook dit jaar blijven meer en meer Belgen heel bewust de keuze voor Swapfiets maken. Eind 2020 waren er 12.500 Belgische klanten, sinds de jaarwisseling zijn er daar nog eens om en bij de 2.500 bijgekomen.
Het gemak van een fietsabonnement, voor een vast bedrag per maand, reparaties en onderhoud inbegrepen, blijft een van de grote sterktes van het concept. Tegen 2025 wil Swapfiets volledig circulaire fietsen produceren. De Deluxe, de standaard stadsfiets van Swapfiets, is vandaag al voor 88% circulair – dat is dubbel zo circulair als een gelijkaardige fiets uit de fietsenwinkel.