14 nieuwe webwinkels per dag

webjeElke dag worden in dit land 14 nieuwe webwinkels opgericht. Dat zijn er 5000 per jaar. Op een bepaald moment zullen er zelfs meer webwinkels zijn dan gewone winkels, stelt Carine Moitier van BeCommerce, de federatie van de online verkopers.

Het gaat ontzettend snel. Veel sneller dan wat we ons zelf wel voorstellen. Vandaag zijn er al 25.000 webwinkels operationeel. Ze halen een omzet van pakweg 7 miljard euro. Het gaat dan om liefst 80 miljoen aankopen.

Toch dreigt België de boot te missen. Twee derde van die aankopen gebeurt immers in de onmiddellijke buurlanden. Nederland en Duitsland. België heeft het de e-commerce niet makkelijk gemaakt. Alvast niet makkelijker dan wat in Nederland en Duitsland wél kan.

Eric Primus, de sales manager van VanRoey.be zet dan ook waarschuwingssignalen uit. Hij concludeerde op linkedin dat er tegen het jaar 2020 ongetwijfeld 50.000 webwinkels actief zullen zijn. 70% daarvan zal weliswaar gerund worden door retailers die het belang van de omnichannel verkoop onderkend hebben. Dit neemt niet weg dat de e-commerce in de komende jaren een onvoorstelbare vlucht zal nemen. Het komt er voor de retailers dan ook op aan om zich daar op voor te bereiden en hun commerciële strategie aan te passen.

BeCommerce wordt vandaag aangestuurd door Patricia Ceysens. In het bestuur zetelen afgevaardigden van enkele grote huizen: Tanguy t’Serstevens van Delhaize, Philip Vandervaert van Proximus, Jan Vereecke van het Antwerpse Sportpaleis, Carine Moitier van Bivolino, Hans Vranken van Touring Verzekerinngen, Karl Hoquante van 3Suisses, Roy Van Keulen van Brico, Geoffrey Bauer van Vente Exclusive en Philippe Depautex van Media Markt.