Antwerpse Verzekeraar Baloise Insurance sluit het boekjaar 2017 af met een winst voor belastingen van 126,7 miljoen euro. Vooral in het segment Niet-Leven werd een mooie groei gerealiseerd. Vijf jaar na de lancering van de merknaam in België wil Baloise Insurance verder investeren in initiatieven die zorgen voor meer gemoedsrust op vlak van mobiliteit, verkeersveiligheid, brandpreventie en welzijn op het werk.
Henk Janssen, CEO van Baloise Insurance: “Gelukkige medewerkers maken gelukkige klanten en daarom vinden we de investeringen die we doen in onze eigen medewerkers en makelaars erg belangrijk. Met de opkomst van de digitalisering zal het verschil niet gemaakt worden door snelheid of prijs, maar wel door de emotionele band met de klant en de persoonlijke service van de makelaar.”
Focus op gemoedsrust voor de klanten
Samen met meer dan 1.000 partner-makelaars behandelden de medewerkers van Baloise Insurance in 2017 rond de 198.000 schadegevallen. Meer nog dan schade te vergoeden, zette Baloise Insurance zich in om klanten een veilig gevoel te geven. Dat vertaalde zich in heel concrete initiatieven.
“Met Safe Home Fire & Water ontwikkelden we bovenop de woningpolis een extra bescherming, inclusief de plaatsing van slimme rook- en waterdetectoren, een hersteldienst voor problemen met elektriciteit en loodgieterij, én een veiligheidsdoorlichting van je huis. Ook in het verkeer zetten we in op gemoedsrust en preventie. Samen met Vias Institute stapten we in het project ‘Smart Drivers’ dat jongeren stapsgewijs begeleidt om een veilige chauffeur te worden”, zegt Henk Janssen.
Minder meerwaarderealisaties in het financiële resultaat
Baloise Insurance sloot 2017 af met een winst van 126,7 miljoen euro voor belasting, 30 miljoen euro minder dan vorig jaar.
Henk Janssen: “Dit is een gevolg van minder meerwaarderealisaties in het financiële resultaat. Het operationeel resultaat van Baloise stijgt met 30 miljoen euro. De voortdurende focus op preventie vertaalt zich bij Baloise in een zeer goede ‘combined ratio’ – de verhouding tussen premie-inkomsten en schade en andere kosten – van 91,9 %. De omzet bleef status quo op 1,43 miljard euro.”
Niet-Leven: sterkere groei dan de markt
In Niet-Leven is er een rendabele groei van 3,4 procent, in een markt die slechts met 2 % stijgt. Baloise realiseerde een sterke groei in het segment van de totaalklanten, met meer dan 15 %. In Ondernemingen groeide de verzekeraar met 14,5% en zelfs met meer dan 17 % in de doelgroepen afwerking bouw, transport en logistiek, handel en distributie. Op het vlak van Maritieme verzekeringen werkt Baloise Insurance verder aan haar rendabele groei in België, Nederland en Frankrijk en dit in een zeer competitieve markt.
Leven: mooie resultaten in recurrente premies en tak23
De omzet in levensverzekeringen niet verbonden aan een beleggingsfonds (tak 21-tak 26) daalde in 2017 met 9,6 % conform de evolutie op de Belgische markt (-10,2 %). “Een daling die vooral een gevolg was van minder koopsommen. De recurrente premies stegen met 5 %. Daartegenover realiseerden we in producten gebonden aan een beleggingsfonds (tak 23) een groei van meer dan 46 %”, stelt Henk Janssen.
Investeringen in infrastructuur
Baloise Insurance blijft geïnteresseerd in vastgoed investeringen. Omdat er op deze markt een prijsdruk is door de aanwezigheid van Aziatische investeringsfondsen en bedrijven wordt er ook naar infrastructuurinvesteringen gekeken.