IMG_0781_lowres

101 tips voor woordvoerders en persverantwoordelijken

Uitgeverij Pelckmans Pro uit Antwerpen stelde recent het boek ‘Geen Commentaar’ voor tijdens een inspiratieavond met debat over en voor media en communicatie professionals. In dit boek praat auteur Sara Vercauteren over de knepen van haar vak, de ‘truken van de foor’, de interne processen en de omgang met journalisten, over haar eigen ervaringen en inzichten.

“Heel wat woordvoerders hebben me geïnspireerd en ik ben vereerd dat ik jullie meningen en visies in het boek mocht verwerken. Ook de gênante of hilarische anekdotes mochten erin. Joepie!”, zei Sara Vercauteren, woordvoerster bij Medialaan en auteur van ‘Geen commentaar’.  

Zijn woordvoerders niet met uitsterven bedreigd?

Met de sociale media is iedereen toch woordvoerder en is het toch niet meer nodig om één aanspreekpunt in een organisatie te hebben terwijl iedereen extern kan communiceren? Dat is een vraag die je soms hoort.
“Het tegendeel is waar”, zegt Sara. “In een wereld waarin de snelheid van communicatie blijft toenemen en waar alsmaar meer openheid verwacht wordt van organisaties, is er juist méér nood aan professionals die communicatie kunnen coördineren. Woordvoerders zijn hier de geknipte personen voor en worden alsmaar meer echte reputatiebewakers. Als woordvoerders zich kunnen aanpassen en inspelen op de nieuwe tendensen in de samenleving, dan is hun rol nog lang niet uitgespeeld!”

Soms is zwijgen goud

Woordvoerders zorgen voor goede perscommunicatie omdat ze willen dat kranten en nieuwssites over hun organisatie schrijven en dat ze met hun nieuws op tv en op radio komen. “Maar woordvoering kan ook zijn: iets uit de pers houden of dat toch te proberen tenminste. Als woordvoerder moet je vaak goed kunnen….zwijgen. Of in tijden van crisis: het boeltje opkuisen”, voegt Sara eraan toe.

‘Geen commentaar’ is literatuur voor woordvoerders (in spe), voor organisaties die hulp zoeken bij het uitbouwen van een professionele perscommunicatie, voor journalisten die een goede samenwerking met woordvoerders en organisaties nastreven en tenslotte voor iedereen die geïnteresseerd is in hoe nieuws wordt gemaakt.

De auteur

Sara Vercauteren heeft 15 jaar ervaring als woordvoerster. Eerst in de politiek, en nu bij Medialaan, waar ze ook voorzitter is van het crisiscommunicatieteam en lid van het senior management. Daarnaast doceert ze aan Thomas More Hogeschool Mechelen aan studenten Woordvoering.