Chocolade is bij uitstek een exportproduct, en het is waarschijnlijk daarom dat de Berlaarse chocoladeproducent CandyCard sinds zijn oprichting zo’n 25 jaar geleden amper in eigen land verkoopt. Daar wil het bedrijf nu verandering in brengen door een eigen Benelux-verkoopkantoor te openen, dat zal worden geleid door Dirk Waterschoot.
“Met het label Belgische chocolade is het gemakkelijker om in het buitenland te verkopen dan hier in België”, legt zaakvoerder Frank Hens van CandyCard uit. Het bedrijf produceert niet alleen zelf chocoladetabletten in allerlei maten, pralines, enz. maar beschikt tevens over een eigen techniek om de chocolade te bedrukken met een logo of een boodschap. Tegelijk creëert het bedrijf daarvoor speciale verpakkingen. “Wij zijn een B2B-producent”, benadrukt Hens. “Onze belangrijkste markt is Duitsland, waar 60% van onze productie naartoe gaat. De overige 40% is voor Italië, Nederland, Frankrijk en Engeland. We werken er met agenturen.”
Met de opstart van CandyCard Benelux zet de producent nu ook in op de eigen markt. “We creëerden een website en zetten in op online marketing. We onderscheiden ons door onze technologie. We zijn in staat om logo’s en boodschappen in een hoge resolutie, dus met een zeer hoge fijnheid, op de chocolade aan te brengen.”
Bij CandyCard werken 6 mensen. In drukke periodes worden die aangevuld met interimkrachten.