E-commerceplatform Storesquare houdt het lokaal

ecommerceStoresquare, het eerste duurzame e-commerceplatform van Unizo, Roularta en KBC,  biedt vooral producten van ondernemingen uit Oost-en West-Vlaanderen, maar we hebben toch ook een paar bedrijven uit de Mechelse regio opgemerkt. Zo kan je o.a. producten van Joleen uit Duffel (kinderkleding, chocola en geschenkmanden) en van Wilinox uit Sint-Katelijne-Waver (alles voor de gedekte tafel) kopen via Storesquare.

“Meer dan ooit wint duurzaamheid aan belang. Consumenten kopen bewuster. Tegelijk koopt diezelfde consument ook meer en meer online. Maar vandaag vallen e-commerce en duurzaamheid niet altijd te rijmen, zeker als je bedenkt dat het gros van de online aankopen in het (verre) buitenland gebeurt”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. Daarom lanceert de ondernemersorganisatie samen met Roularta en KBC Storesquare, het eerste duurzame e-commerceplatform in Vlaanderen. De marktplaats werkt zo veel mogelijk lokaal. In de eerste plaats kunnen enkel lokale handelaars en KMO’s hun producten aanbieden. “De consument kan het product in vertrouwen kopen en indien nodig kan hij vlakbij de handelaar in kwestie aanspreken of het product bij hem gaan afhalen.”

Vandaag koopt ruim 6 op 10 Belgen online in het buitenland aan. In onze buurlanden is dit tot de helft minder. Het gevolg is dat jaarlijks ruim 5 miljard euro naar het buitenland stroomt. Belgische consumenten kopen vaak in het buitenland omdat het e-commerceaanbod in eigen land te beperkt is. Uit onderzoek van Unizo blijkt dat vandaag slechts 4 op 10 ondernemers aan e-commerce doet, terwijl ruim 6 op 10 consumenten zowel online als offline hun aankopen doen. Een gebrek aan tijd en kennis is de belangrijkste reden waarom ondernemers geen webshop openen. Ook daar willen Unizo, KBC en Roularta via Storesquare op inspelen. 

Leden van UNIZO en klanten van Roularta en KBC betalen maandelijks 135 euro (ipv 160 euro) als ze zich bij Storesquare aansluiten. De grootte van de commissie hangt af van de sector. In ruil hoeft de ondernemer zich niets aan te trekken van marketing; die gebeurt door Storesquare, net als transport en logistiek. Wie wil, kan ook de fotografie van de producten laten verzorgen door Storesquare. Het enige wat handelaars moeten doen, is hun producten online plaatsen. Een serviceteam helpt hen daarbij. Zo verlaagt voor handelaars de drempel om aan e-commerce te doen. Unizo, KBC en Roularta hopen op die manier meer handelaars over de streep te trekken.

Veel handelaars beschouwen e-commerce nog te veel als een bedreiging, terwijl internationaal onderzoek aantoont dat omnikanaal winkelen – de mix tussen online en offline shoppen – zelfs kan leiden tot meer klanten.