Dachser blijft het goed doen

Dachser1Dachser kende een sterke autonome groei in 2015. De omzet steeg met 6,5 % tot 5,64 miljard euro. Het aantal zendingen steeg met 4 % tot 78,1 miljoen, terwijl het tonnage met 5,2 % toenam tot 37,3 miljoen ton. De positieve ontwikkeling was vooral te danken aan de Europese landactiviteiten voor levensmiddelen en industriële goederen.

Ook in België waren de cijfers voor Dachser positief. In de vijf Belgische vestigingen (inclusief Cargoplus) werd met 298 medewerkers een bruto omzet van 85,1 miljoen euro gerealiseerd. Dat staat gelijk aan een stijging met 5,8% tov 2014. In België behandelde Dachser in 2015 1.040.900 zendingen, of 5,5% meer dan het jaar daarvoor. Het tonnage steeg met maar liefst 12,40% tot 520.100 ton.

“We plukken de vruchten van ons lange termijn investeringsbeleid en groeistrategieën, die we consequent implementeren in de gehele organisatie”, legt Bernhard Simon, CEO van Dachser uit. “Europese export blijft onze groeimotor. Daarbij komen nog totaaloplossingen die op intelligente wijze land, lucht- en zeevracht combineren. Onze klanten waarderen zeker ook het feit dat we ons consequent richten op kwaliteit.”

Binnen het businessfield Road Logistics, dat goed is voor 72 % van de omzet, blijft Dachser European Logistics (EL) profiteren van de groeimotor export. Dachser heeft in 2015 met transport en opslag van industriële goederen een omzet van 3,433 miljard euro (+ 5,5 %) gegenereerd. Zendingen en tonnage stegen respectievelijk met 3,8 en 4,2 %.

Dachser Food Logistics groeide het snelst met 8,1 % tot een omzet van 741 miljoen euro. Ook het European Food Network heeft zich goed ontwikkeld wat betreft het grensoverschrijdende transport van levensmiddelen. Met dertien partners, acht correspondenten en regelmatige lijndiensten tussen 29 landen is dit het levensmiddelennetwerk met de grootste dekking in Europa.

Dachser Air & Sea Logistics heeft in 2015 een omzetgroei van 8 % gegenereerd en droeg in totaal 1,599 miljard euro bij aan de omzet van het concern. “We focussen ons op gestandaardiseerde processen, geïntegreerde IT-systemen en de nauwe verbinding met het Europese landvervoersnetwerk. We willen onze klanten wereldwijde logistieke oplossingen bieden voor de distributie en procurement. Dit alles in eigen regie en uit eigen hand, wat we ook wel Dachser Interlocking noemen.”

Simon kondigde voor dit jaar grotere investeringen aan: “Na een investering van 81 miljoen euro vorig jaar, zullen we in 2016 ongeveer 125 miljoen euro investeren. Een deel van dit geld zal bestemd zijn voor informatietechnologie en technische apparatuur. Het overgrote deel zal in ons European Road Logistics netwerk worden gestoken.”