Caroline Gennez en sp.a Mechelen herlanceren het idee om van de oude Mechelse Vleeshalle, die sinds enkele jaren leegstaat, een culinaire hotspot in Mechelen te maken, ofwel een Mechelse Mercado.
Dat idee werd ruim een jaar geleden al eens gelanceerd, zonder resultaat.
Sp.a Mechelen stelt voor dat de hal wordt heringericht als een overdekte marktplaats met hippe restaurants, vernieuwende eet- en drinkconcepten en foodshops. “Op die manier krijgt de Oude Vleeshalle in het hartje van Mechelen een tweede leven. Naar het voorbeeld van de vele overdekte markthallen in buitenlandse grootsteden als Amsterdam, Londen, Barcelona en Kopenhangen, is er ook in Mechelen plaats voor een food market”, meent Caroline Gennez, die het idee al eerder naar voor bracht in de Mechelse gemeenteraad.
De locatie van de Vleeshallen in de Huidevetterstraat is volgens de lokale sp.a-afdeling ideaal. Het karaktervolle gebouw staat al lang leeg en bovendien is het gelegen aan de botermarkt, in het centrum van de stad, net achter de vernieuwde Clarenhofsite. De locatie kan daardoor rekenen op veel passanten, maar ook mikken op foodies die speciaal afzakken naar de overdekte markt.
Om haar idee kracht bij te zetten, hield sp.a Mechelen op zaterdag 9 april vanaf 11u een ludieke marktactie, waarbij ze passanten trakteerden op delicatessen die de Mechelse Mercado kan aanbieden.
“Mechelen heeft op culinair vlak heel wat te bieden. Eigen bier, kaas, de Mechelse maantjes, Mechelse Gin, ambachtelijk ijs of artisanaal brood, de troeven zijn eindeloos. Wij zijn trots op onze stad, laten we haar ook culinair op de kaart zetten”, besluit Caroline Gennez