Johan Van Rooy, zaakvoerder van het Lierse Zenzero, corporate storytelling, heeft zijn debuutroman gepubliceerd. Opgejaagd Nieuws vertelt het verhaal van televisiereporter Karel Bové, die ongewild zelf een spilfiguur wordt in het mediacircus. Voor zijn eerste roman putte Johan Van Rooy uit zijn jarenlange ervaring als journalist voor VRT en VTM en voor kranten en magazines.
De basis voor het boek was een doos boekjes en agenda’s vol herinneringen aan meer dan 10 jaar journalistiek in Vlaanderen.”Ik ging er ooit eens iets mee doen… maar jarenlang bleef die doos op zolder stof verzamelen”, zegt Johan Van Rooy. “Tot twee jaar geleden. Sindsdien zeurde het boek in mijn hoofd. Ik kreeg goede raad en nuttige tips, niet alleen over het verhaal op zich, maar vooral ook over de beste manier om er mee naar buiten te komen. Het uitgeven dus.”
Van Rooy had gesprekken met uitgevers. “Maar ik wist meteen: dit voelt niet goed. Ofwel wilden zij me in een vakje stoppen, ofwel gaven ze me de boodschap je mag blij zijn dat we met jou in zee willen gaan. Ik wilde ook heel graag dat ze eerst naar mijn verhaal luisterden vooraleer ik ze mijn manuscript overhandigde. Daar was geen tijd of interesse voor. Het verhaal kwam maandenlang niet verder dan de harde schijf van mijn laptop.”
Zijn broer Christophe Van Rooy en oud-collega Jan Bellens zorgden voor een ommekeer. “Christophe is taaldocent en hij bleek het uitgelezen klankbord om het verhaal naar een hoger niveau te tillen en enkele vastgelopen verhaallijnen te ontwarren. Jan Bellens is dan weer een meester in planning en organisatie. Met zijn 15 jaar ervaring in de uitgeverswereld bleek hij de ideale partner om een eigen uitgeversverhaal te schrijven. Samen vervolledigden we de ploeg met een coverontwerper, een corrector, een zetter, een drukker en een copywriter. Stuk voor stuk toppers in hun vak. Ik ben vooral heel gelukkig dat we Wil Immink konden strikken. Als cover-ontwerper van o.m. de Aspe-boeken heeft hij zeker zijn sporen verdiend.”
Van Rooys debuutroman ligt nu in de winkel. “Ik ben fier op het resultaat en heel tevreden met het hobbelige parcours dat ik de voorbije twee jaar aflegde. Nu ben ik vooral heel nieuwsgierig naar de reacties van het publiek. Ik weet dat de mediawereld fascineert en ik heb die wereld gebruikt om een volledig fictief verhaal te construeren. Uiteraard is dit niet de realiteit, maar het beschrijft wel hoe hard die wereld wel is. Toch gaat Opgejaagd Nieuws over veel meer dan over de mediawereld. Het beschrijft vanuit die micro-cosmos van Karel Bové een Vlaamse maatschappij waar ik hoop nooit echt in terecht te komen. Een wereld die te berekenend is en bevolkt met koele opportunisten. Te competitief. Te opgejaagd. Het is uiteindelijk een verhaal geworden over passie en liefde en de bijzonder lastige zoektocht om die twee in evenwicht te houden.”
Johan Van Rooy is tevreden met het boek. “Opgejaagd nieuws is voor mij nu al een persoonlijk succes. Maar het is uiteraard wel heel belangrijk dat het een publiek vindt. Mensen bereiken met mijn verhaal is de finishing touch. De kers op de taart. Ik hoop daarom oprecht dat het boek goed verkoopt. Dat mensen bereid zijn om er enkele van hun euro’s aan te spenderen. Dat is voor mij de ultieme appreciatie. Daar doe ik het voor.”