Dessain Printing: “Folders zijn nodig om bedrijven te laten overleven”

Dessain 224“Wij hebben zopas een nieuwe pers geïnstalleerd, wat bewijst dat we geloven in de toekomst. Maar het wordt ons niet altijd gemakkelijk gemaakt”, zegt Kris Debruyn, commercieel directeur van Dessain Printing dat letterlijk al eeuwenlang verankerd is in Mechelen.

Dessain is een rotatiedrukkerij met opdrachten die voor 90% bestaan uit folders die huis aan huis worden bedeeld of worden geëncarteerd in kranten en tijdschriften. “We hebben heel veel klanten in de telecomsector, in de doe-het-zelf, automerken, voedingsketens, Colruyt, Renmans… zowel topmerken als kleinere merken.”

Debruyn wijst op het enorme commerciële belang van een folder. “Folders zijn simpelweg nodig om bedrijven te laten overleven. Het is een trigger om potentiële klanten naar de winkel te lokken; het is de vitrine van het bedrijf. Folders zijn heel efficiënt om de massa te bewerken. Reclame op radio, tv, internet bereikt slechts een beperkt publiek. Folders werken onbewust bij heel veel mensen. Vaak zeggen ze ‘wij lezen dat niet’, maar zo’n folder blijft een paar dagen op tafel liggen eer hij bij het oud papier belandt. Onderzoek heeft uitgewezen dat zelfs niet-geïnteresseerden onbewust een deel van de inhoud van zo’n folder hebben opgenomen.”

Maar er zijn een aantal bedreigingen voor de foldermarkt op komst. “Bijvoorbeeld de JA/JA sticker op de brievenbussen. De Waalse milieuminister Di Antonio wil die invoeren in Wallonië”, zegt Kris Debruyn. “Dat zou betekenen dat enkel wie zo’n sticker op zijn brievenbus kleeft, nog reclamedrukwerk ontvangt. Veel mensen nemen de moeite niet om een sticker te kleven. Gevolg: minder folders, minder mensen die kopen, misschien zelfs verlies van arbeidskrachten en meer leegstand in de dorps- en stadskernen? Bovendien zullen de gemeenten dan veel minder inkomsten hebben, want folders worden belast. Eigenlijk zelfs drie keer: de productie en de verspreiding worden belast, en je moet ook nog eens belasting betalen voor de ophaling van oud papier.”

De kosten voor reclamedrukwerk zijn volgens Kris Debruyn als volgt verdeeld: “1/4 voor het drukken, 1/4 voor de verdeling en 1/2 voor de taksen die er op worden geheven. Het lastige voor onze klanten is dat de taksen sterk verschillen van gemeente tot gemeente. Soms beslissen ze in een bepaalde gemeente geen folders te verspreiden omdat de taksen daar te hoog zijn. Gemeenten en de Vlaamse overheid moeten eens nadenken over hun taksenbeleid. Een uniformiteit is wenselijk, zodat onze klanten weten waar ze aan toe zijn. Nu zijn die verschillende taksen een remming op de economische activiteit.”

De installatie van een nieuwe rotatiepers, naast de andere twee, is een bewijs dat Dessain Printing gelooft in de toekomst. Momenteel werken er 33 vaste mensen en een aantal interims. In 5 dagen kan de drukkerij 15 miljoen folders van 16 pagina’s drukken. Als er uitzonderlijk 6 of 7 dagen wordt gewerkt, kan dat oplopen tot 18 of 21 miljoen, en met de invoering van de nieuwe pers stijgt de productie nog eens met 20%.

Commercieel directeur Kris Debruyn (links) en CEO Marc Dessain.
Commercieel directeur Kris Debruyn (links) en CEO Marc Dessain.

Drukkerij Dessain werd in de zeventiende eeuw gesticht in Reims en kwam na een omweg via Luik in de helft van de negentiende eeuw terecht in de Mechelse Bleekstraat. Nu is ze gevestigd in De Regenboog. Oorspronkelijk was de drukkerij gespecialiseerd in religieus drukwerk. In de jaren zestig van vorige eeuw werd overgeschakeld op commercieel drukwerk. De familie Dessain is zeer nauw verbonden met Mechelen. Karel ridder Dessain was burgemeester van de stad van 1909 tot 1944. Zijn jongere broer Francis Dessain was één van de stichters van KV Mechelen. Momenteel wordt het bedrijf geleid door Marc Dessain, de veertiende generatie.