DPD StoreConnect + helpt retailers

DPDDPD Belux kondigt op Shopping Innovation Expo, de grootste beurs voor e-commerce en omnichannel in de Benelux die op 16 en 17 maart plaatsheeft in Tour & Taxis, zijn nieuwe dienst DPD StoreConnect + aan. DPD biedt retailers met meerdere winkelpunten extra flexibiliteit door deze winkelpunten toe te voegen als extra ophaallocatie voor online bestellingen. In tijden waarin e-commerce exponentieel blijft groeien, besparen retailers zo niet alleen kosten, maar ook veel tijd. Niet elke online bestelling hoeft vanuit het distributiecentrum verstuurd te worden. Alle winkels vormen nu samen één groot distributienetwerk en maken zo mee deel uit van het bevoorradingsproces.

Naast de traditionele afleveringsmogelijkheden aan huis of het ophalen in één van de 1.500 DPD Pickup parcelshops in de Benelux kunnen retailers hun (online) consumenten vooral extra flexibiliteit en gebruiksgemak aanbieden dankzij DPD StoreConnect +. Wanneer ze voor een klant een artikel niet op voorraad hebben, kunnen winkels dit bovendien snel uit één van de andere winkels laten overkomen. De kortere afstanden tussen de verschillende winkels zorgen voor lagere transportkosten.

Retailers die hun concurrenten te snel af willen zijn, kunnen met deze omnichannel aanpak hun voordeel halen. Bestellingen worden immers verstuurd vanuit de dichtstbijzijnde winkel waar de bestelde stukken voorradig zijn. Ze moeten dus niet altijd vanuit het centrale magazijn worden verstuurd. Elke winkel functioneert als een verlengstuk van het centrale magazijn. Voor de eindconsument betekent dit vooral tijdswinst en voor zowel de klant als de winkel zorgt dit voor aanzienlijke kostenbesparingen. Retourzendingen komen via deze werkwijze bovendien véél sneller opnieuw in omloop.

“In vergelijking met enkele jaren geleden is de winkelervaring helemaal veranderd”, legt Silvio Mestdagh, CEO van DPD Belux uit. “Klanten bezoeken zowel het winkelpunt als onlineshops. DPD StoreConnect+ ondersteunt de retailer in de ambitie om online en offline dezelfde beleving neer te zetten. Het concept verhoogt bovendien gevoelig de kans dat een klant in het winkelpunt vindt wat hij of zij nodig heeft, aangezien de winkel werkt als verlengstuk van het centrale magazijn. DPD zorgt ervoor dat retailers slimmer kunnen omgaan met hun voorraadbeheer.”