Files steken voor 4 op de 10 bedrijven stokken in de wielen voor hun professionele activiteiten. Het fileleed is het zwaarst voor bedrijven in Antwerpen en Vlaams-Brabant. Dat blijkt uit een rondvraag van UNIZO bij 989 Vlaamse kmo’s.
“Door de vele files lopen bedrijven klanten mis, werknemers geraken niet tijdig op het werk, leveringen of bestellingen komen te laat aan… Files hebben een grote impact op de efficiëntie van bedrijven”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.
Bedrijven proberen wel creatief met het fileleed om te gaan, door bijvoorbeeld werknemers van in de omgeving aan te werven, flexibele werktijden toe te staan, of zelfs van locatie te veranderen. “Maar het kan niet de bedoeling zijn dat bedrijven delokaliseren vanwege een onvoldoende ontsloten wegennet. De weginfrastructuur moet de bedrijven tegemoet komen en niet andersom”.
UNIZO pleit voor het ontdubbelen van de RO, de uitbouw van het GEN-netwerk in Brussel en de snelle realisatie van de Oosterweelverbinding in Antwerpen. UNIZO vraagt ook om meer spitsstroken, want die hebben een positieve impact op de files.
Ook bedrijven uit de regio Mechelen hebben last van de files. Logistiek dienstverlener Dachser, met vestiging op De Hulst in Willebroek, neemt een aantal maatregelen om de gevolgen zo veel mogelijk te beperken.
“Zo laten we, om files te vermijden, onze internationale inkomende auto´s bijvoorbeeld al zo veel mogelijk ’s nachts rijden”, zegt Aat van der Meer, Managing Director Dachser Benelux. “Vanuit onze vestiging in Willebroek vertrekken elke morgen circa 35 vrachtwagens die ons uitlevergebied bedienen. Zo´n 80% van die wagens krijgt te maken met de files rond en in Antwerpen en Brussel. Uiteraard willen we ervoor zorgen dat de vertragingen minimaal zijn. Dit proberen we op te vangen door het mogelijk te maken ’s morgens zo snel en efficiënt mogelijk te laden en onze vrachtwagens daardoor zo vroeg mogelijk te laten vertrekken. Door files te vermijden of er in elk geval vooraan te staan, verliezen we minder tijd. Daarnaast proberen we zo te plannen dat de laatste uitleveringen en afhalingen wat dichter bij Willebroek zijn, zodat de wagens aan het eind van hun route niet in de grote files rond Antwerpen en Brussel terecht komen.”
“De huidige situatie zorgt er voor dat we minimaal 3 à 4 stops minder doen dan we zouden kunnen”, besluit Van der Meer. “De situatie is de laatste jaren zeer zeker ook verergerd en wij zijn benieuwd of de kilometerheffing die per 1 april ingevoerd wordt de oplossing gaat zijn voor de fileproblematiek.”